Flere vælger at lease plug-in hybrid- og elbiler

Der er stadig flest, der vælger at købe deres el- eller plug-in hybridbil, men privat- og erhvervsleasing bliver et mere og mere populært valg.

Flere vælger at lease plug-in hybrid- og elbiler

Langt de fleste af de mange nye nyindregistrerede grønne biler, der er kommet på vejene i 2021 er privatkøb, men flere har også valgt at lease. Det gælder både privat- og erhvervsleasing af plug-in hybrid- og elbiler.

Overordnet set har 2021 ikke været et imponerende år for bilsalget i Danmark – faktisk er det det laveste salg af nye biler siden 2014. Der blev indregistreret 185 327 nye personbiler i 2021, hvilket er 18 procent lavere end i 2019, hvor nybilsalget lå rekordhøjt. På trods af dette nedadgående bilsalg går det bedre for el- og plug-in hybridbiler, som satte rekord i 2021 med et salg på cirka 65 300 styk.

Langt de fleste grønne biler er privatkøb, men flere og flere vælger at lease elbiler og plug-hybridbiler.

Læs også: Elbiler – alt om teknologien, der skal sikre den grønne omstilling

Privat- og erhvervsleasing af elbiler vokser

I bilbranchens Tendens fra januar 2022 fra Dansk Industri kan man læse, at antallet af erhverv- og privatleasing af el- og plug-in hybridbiler er steget i 2021.

I 2020 var 25 procent af de grønne biler leaset, enten privat eller gennem en virksomhed – 5 procent privatleaset og 20 procent erhvervsleaset. I 2021 er leasing af grønne biler vokset til 34 procent, hvilket er en stigning på 9 procentpoint. Privatleasing steg til 9 procent, hvor erhvervsleasing steg til 25 procent.

Det foretrækkes blandt virksomheder at lease de grønne biler fremfor at købe. Kun 9 procent af de grønne biler var erhvervskøb, hvor hver fjerde var erhvervsleasing i 2021.

Langt det fleste grønne biler er dog stadig privatkøb. I 2019 var 60 procent af alle de grønne nyindgistrerede biler privat køb, i 2020 var det 63 procent og i 2021 faldt det til 57 procent.

Flere vælger SUV’en

Sammen med en stigende popularitet for de grønne biler er SUV-segmentet blevet et mere attraktivt segment for både
erhvervslivet og private bilkøbere. Mens interessen for små, mellem, store og MPV (Multi Purpose Vehicle) bilsegmentet er faldende, er SUV’erne de sidste par år blevet langt mere attraktive. SUV-segmentet udgjorde næsten hver anden nye bil, der i 2021 med en samlet andel på 44 procent, hvor over halvdelen af disse var nye grønne SUV’er.

SUV-segmentet var populært for både virksomheder og private. Samlet set stod erhvervsregistreringerne for 18 procent, imens privatregistreringer stod for 26 procent af det samlede bilsalg i 2021. Denne popularitet for SUV’er er ikke kun noget, man ser i Danmark, men globalt, og kan bedst forklares ved, at udbuddet af SUV’ere generelt set tilfredsstiller bilkøbernes behov mere end de sædvanlige små og mellemstore biler gør.

Se også: Nyheder om elbiler