Firefly til Danmark med elbil fra 200.000 kr.
Elbilmærket Firefly kommer til Danmark senere i år – men hvem er de og hvorfor mener vi, at Firefly er så lovende en elbil? Læs med her og bliv klogere på den lille ildflue.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Firefly er en lille, men rummelig elbil
Endnu et nyt elbilmærke? Ja, den er god nok. Senere i år kommer elbilmærket Firefly til Danmark, under distribution af Nic. Christiansen Gruppen.
Men Firefly er dog ikke helt nyt i Danmark, for bagved det nye mærke finder man NIO, som kom til Danmark tilbage i 2022.
I modsætning til de avancerede premium-elbiler fra NIO satser deres subbrand Firefly på prisvenlige elbiler designet til det europæiske marked.
Den første elbil fra Firefly er en lille nydelig hatchback med en længde på kun 4 meter. Den er altså på størrelse med nogle af de mindste elbiler i Danmark, men formår at udnytte pladsen i bilen exceptionelt godt.
Det betyder at man får både en rummelig kabine med fem siddepladser, et bagagerum på 404 liter og et stort frunk på 92 liter under motorhjelmen.
Hemmeligheden skal findes i NIO’s egenudviklede FT1-platform, der udnytter pladsen optimalt, og på trods af en lang akselafstand på 2.615 mm giver en lille elbil på kun 4 meter.
Se også: Specifikationer, billeder og forventet pris på Firefly
Arver teknologi og byggekvalitet fra Nio
Hvad med specifikationerne på Firefly? Her finder man for eksempel et LFP-batteri på 41.2 kWh som giver en rækkevidde på 330 km, 100 kW DC-lynladning og baghjulstræk med en elmotor på 105 kW (143 hk).
Det betyder blandt andet, at den kan lynlade fra 10-80 % på 29 minutter, ræse fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder og har en høj effektivitet på 14,5 kWh/100 km.
Det er dog ikke just banebrydende specifikationer – men derimod kan den slå konkurrenterne med dens interiør, infotainmentsystem og opkobling.
Her henter Firefly nemlig erfaringer og produkter fra moderselskabet NIO, som bygger meget imponerende kabiner og infotainmentsystemer, som er blandt de absolut bedste på markedet.
Den lille Firefly ligner til forveksling en NIO, blot med et friskere og mere moderne designsprog. Vi forventer derfor, at den lille Firefly kan give konkurrenterne baghjul her.
Et eksempel på dette er, at den lille hatchback er udstyret med et lydsystem med 14 højtalere og 7.1 surround teknologi – hvilke andre kan prale af det i den prisklasse? Ingen.
Se også: Her er alle Danmarks billigste elbiler
Billeder af Firefly
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvad kommer Firefly til at koste?
Det er det helt store spørgsmål, for der er endnu ikke en officiel dansk pris. Men vi har et godt bud.
En Firefly koster i Europa vejledende 29.900 euro og i Norge 279.900 norske kroner. Vi har regnet os frem til, at Firefly i Danmark vil koste omkring 200.000 kr.
Firefly bliver et alternativ til nogle af de billigste elbiler i Danmark, men vil sandsynligvis slå dem på plads, kvalitet og software. Og så er det slet ikke umuligt, at den lille bil vil kunne være et alternativ til også større og lidt dyrere elbiler, som for eksempel de kompakte og små SUV’er.
Ifølge Nic. Christiansen Gruppen vil Firefly kunne ses og købes fra efteråret.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Alternativer til Firefly
Den lille Firefly er alt i alt en meget lovende lille elbil, der kan gå hen og blive et hit i Danmark – hvis altså danskerne vil have en kinesisk elbil.
Firefly forventer vi blive et alternativ til en større mængde elbiler, da den til en lav pris frister med god rummelighed og høj byggekvalitet.
Det er billigere alternativer som Renault 5, Hyundai Inster og MG4 Electric, og dyrere alternativer som BYD Atto 2, MG S5 EV og Toyota Urban Cruiser.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den