Store mobilskærme flækker. Forbrugerne kan sjældent klage
Skærmene på mobiltelefoner og digitalkameraer er vokset meget de seneste år. Det skaber problemer for forbrugerne, der i stigende grad klager over flækkede skærme.
Når skærmen bliver større, flækker den simpelthen nemmere, skriver DR Nyheder.
For at man kan få noget ud af sin klage, skal fejlen opstå inden for den toårige reklamationsrets-periode. Desuden skal der være tale om en fejl forårsaget af fabrikanten, og at forbrugeren derfor ikke selv er skyld i fejlen, og det er ifølge Marie Hummeluhr, forbrugerrådgiver i Forbrugerstyrelsen, netop problemet med sagerne om de flækkede skærme.
Selvom skærmene er blevet mere skrøbelige i takt med, at størrelsen er øget, er den væsentligste årsag til skaden, at forbrugeren ikke passer ordentligt på varen. At have mobiltelefonen i baglommen er en særdeles dårlig idé, da presset på skærmen ikke bare øges hver gang, man sætter sig, men også når man læner sig forover.
Selvom skærmen er skjult som eksempelvis i klaptelefoner, er der en risiko for at skærmen flækker, såfremt telefonen ikke opbevares fornuftigt.
Ligeledes skal man passe på med at have sin telefon liggende løst i tasken, hvor den kan blive stødt af andre ting i tasken.
Et godt råd er derfor, at opbevare sin telefon i et hårdt etui, der beskytter mod disse stød og tryk.