Det er med et meget kritisk øje, at vi tester og bedømmer elbiler

Når vi tester elbiler, foregår det efter en omhyggelig og grundig testprocedure, der sikrer, at vi får udfordret elbilerne maksimalt inden for lovens grænser. Vi er særligt interesseret i at afdække bilens begrænsninger, mangler og potentielle irritationsmomenter. Vi leder med andre ord med lys og lygte efter fejl og mangler, og vi bringer bilen ud i ekstreme påvirkninger såsom at træde på bremsen i høje hastigheder og simulere pludselige undvigelser på motorvej (når der ingen andre trafikanter er).

Testkørerne er erfarne bilister og ekstremt dygtige techspecialister

Elbiler er dybest set iPads på to hjul. Vi er altid to kyndige bilister og techspecialister med mange års erfaring om at teste hver eneste bil. Det sikrer, at der kommer to set øjne på alt, hvad vi tester og bedømmer.

De erfaringer, vi danner os af elbilerne, bliver grundigt drøftet i fællesskab, og efter en uges testkørsel bliver indtryk, opdagelser og erfaringer vendt og drejet og udformet til en samlet bedømmelse og anmeldelse af elbilen.

Vi tester og prøvekører altid elbilerne i mindst en uge. For os er det vigtigt at teste, hvordan elbilerne fungerer i dagligdagen. Derfor bruger vi også elbilerne til at pendle til og fra arbejde, klare de sædvanlige dagligvareindkøb, hente børn og køre på familietur.

Vores familier tester også elbilerne

Vores testkørere er ekstremt lydhøre for, hvad familien – store som små – bemærker ved bilerne, som vi tester. Hvad er deres umiddelbare indtryk, og hvilke udsagn kommer de uopfordret med? Klages der over siddestilling, støj, benplads, og hvad er familiernes umiddelbare opfattelse af elbilen?

Da familien er det kæreste, vi har, er vores testkørere også ekstremt optaget af at teste familiemedlemmernes sikkerhed. Her støtter vi os i høj grad til Euro NCAPs kollisionstest, som tester sikkerheden for børn og voksne passagerer.

Testforløbet

I løbet af en testperiode kører vi gerne batteriet tomt flere gange og parkerer bilerne i tætbefolkede byområder, hvor pladsen skal være trang, så vi virkelig kan få testet bilens udsyn, blinde vinkler og parkeringsassistent. Vi kører selvfølgelig også mange kilometer på landevej og motorvej med op til 130 kilometer i timen for at teste elbilernes komfort, støjniveau, køreegenskaber og ikke mindst energieffektivitet og accelerationsevne ved høje hastigheder.

Systematisk test af 10 kvalitetsparametre

Vi tester og bedømmer alle elbiler systematisk efter 10 kvalitetskriterier. Vores udvalgte kvalitetsparametre afspejler de aspekter af en moderne elbil, som vi vurderer som værende de vigtigste. Ud over at teste og bedømme elbilerne på klassiske kvaliteter såsom køreegenskaber, ydelse, design og kvalitet har vi særligt fokus på at bedømme elbilers software, brugervenlighed, selvkørende egenskaber, sikkerhed og bæredygtighed.

Et særligt vågent øje holder vi på kvaliteterne ved elbilens generelle software, køre- og parkeringsassistent og på operativsystemets arkitektur og brugervenlighed.

Elbiler er i dag blevet avancerede iPads på hjul, og med testkørernes tunge faglige baggrund i hardware, software, operativ- og styresystemer kan man trygt stole på, at vores grundighed afdækker alle de aspekter, der er relevante for dagens elbilister.

Elbilernes design og kvalitet spiller på dine følelser

Mens design altid vil være en smagssag, vurderer vi elbilers bygge- og samlekvalitet ved at gennemgå overflader og samlinger udvendigt og i interiøret. Vi mærker også, om knapper, paneler og rat er af god kvalitet. Vi retter ligeledes et kritisk øre og øje på materialet, som bilen er bygget og indrettet med. Opleves materialet eksklusivt eller hult og skrøbeligt som plastik? Vi tjekker også for om bilen har irriterende mangler eller fejl såsom kopholdere, der ikke kan rumme gængse størrelser på flasker og kaffekrus.

Vi tester kort sagt, om bilen opleves som en blikspand, en luksusbil eller alt derimellem, og så er vi lynhurtige til at finde alle de irriterende fejl og mangler, som man typisk først finder ud af, efter man har købt bilen. Der er intet værre end at køre en bil, der er møgirriterende i hverdagen.

Rækkevidde, batteri og opladningstid

Når vi bedømmer elbilers rækkevidde, tager vi afsæt i den såkaldte WLTP-rækkevidde, som bilproducenten selv oplyser. Producentens tal holder vi op imod, hvor lang rækkevidde vi ved én uges testkørsel oplever at få ud af elbilen – med de forhold som vind, vejr, temperatur og vægtbelastning i bilen, der måtte påvirke bilens rækkevidde.

Vi sammenholder vores praktiske test med den teoretiske rækkevidde og konkluderer, om rækkevidden er retvisende og indenfor WLTP-målingen. Vi tester ligeledes, om opladning og ladehastigheder fungerer som proklameret.

I praksis vil den oplevede kørelængde være influeret af mange forhold, og det er derfor umuligt at fremkomme med eksakte tal for elbilers faktiske kørelængde – noget, som vi altid lægger vægt på at formidle i vores bedømmelser og anmeldelser af elbilerne. I hvilken grad den ene eller anden batteriteknologi er bedre end den anden, er ikke et parameter, der influerer på vores bedømmelse af elbilers rækkevidde.

Elbilernes software og brugervenlighed

Elbilers software spiller en central rolle. Med vores mangeårige erfaring inden for test af forbrugerelektronik tester vi bilernes software som var de moderne iPads på hjul. Vi tester derfor, om elbilers infotainmentsystem er brugervenligt og intuitivt, og hvordan softwaren fungerer med forskellige smartphones, f.eks. via Apple CarPlay (iPhones) og Android Auto (Android-telefoner), men også hvordan bilen kan betjenes via mobilen til eksempelvis opstart af varmeanlægget på kolde vinterdage.

Vi tester også, om skærmen er responsiv, har høj opløsning og lysstyrke – ganske enkelt om softwaren og operativsystemet giver en god brugeroplevelse, og om menupunkter og apps rent fysisk er inden for chaufførens rækkevidde.

Vi er også optaget af at teste bilens køre- og parkeringsassistent, og hvordan bilens automatiske varslingssystemer fungerer i praksis.

Vores tilgang til test og bedømmelse af elbilers software og tekniske funktionalitet er i høj grad baseret på testkørernes store viden om tablets, telefoner, computere og smart home-løsninger.

Selvkørende egenskaber må ikke blive en sovepude

Vi tester, i hvilken grad bilen er i stand til selv at overtage styringen på vejene – altså hvor god den er til at følge vejens forløb, placere sig korrekt på vejbanen, tilpasse sig den øvrige trafik og registrere omgivende objekter såsom medtrafikanter, hastighedstavler og vejkryds. Vi kigger særligt på, om de selvkørende egenskaber føles trygge at bruge i by såvel som på landevej og motorvej.

Den selvkørende teknologi er absolut ikke fuldt til stede i dagens elbiler, og det sidste, vi ønsker, er, at den selvkørende teknologi bliver en sovepude for dagens bilister. Derfor tester vi også, om elbilen på nogen som helst måde, i sin kommunikation med føreren, lader føreren hen til den tro, at bilen har kontrol.

Uanset hvad bilen måtte formidle af informationer, skal føreren af en elbil have 100 procent kontrol og ansvar, og derfor bør en elbil ikke lade føreren tro noget andet. I sidste ende handler det ganske enkelt om liv eller død.

Elbilernes køreegenskaber og ydelse

Elbilernes køreegenskaber og ydelse testes ved at teste, hvordan bilen ligger på vejen, i sving og i al slags føre og ved forskellige hastigheder. Vi tester også grundigt elbilers opbremsning og acceleration både fra stillestående og under kørsel for at vurdere, om man for eksempel nemt kan foretage overhalinger med udgangspunkt i forskellige hastigheder. Vi tester ligeledes elbilens bremseevne og generelle styring og evne til at indgyde tryghed hos både fører og passagerer.

Elbilernes komfort er afgørende

Komforten i elbiler er vigtig. Vi tester derfor, om man sidder godt i bilen – både foran og bagi, og om der er plads til hele familien. Er bagagerummet tilpas stort, og er der gjort tiltag for at gøre køreturen mere komfortabel og behagelig? Vi vurderer også støjniveauet i kabinen fra vindmodstand og øvrig trafik, som er mere tydelig, da der ellers ingen mærkbar støj fra elmotoren er.

Komfort handler også rigtig meget om den samlede følelse, man har ved at køre i bilen. Har man følelsen af at sidde i en billig blikspand, eller har man en følelse af velbehag og tilfredshed? Måske sidder man endda med en følelse af at være omgivet af luksus.

Når alt kommer til alt, er bilens komfort sammen med design og software blandt de vigtigste kvalitetsparametre i en elbil. Elbiler handler rigtig meget om følelser og oplevelser. Knaldgode køreegenskaber er objektivt set enormt vigtige, men føler man, at bilen er en blikspand og softwaren er gammeldags og langsom, så er en acceleration på 0-100 på 3 sekunder fuldstændig ligegyldig.

Udstyrsniveau – veludrustede elbiler scorer højt

Udstyrsniveauet er et område, hvor producenterne kan adskille sig markant fra hinanden. Nogle bilproducenter inkluderer et væld af udstyr i basismodellen, mens andre tager sig godt betalt for udstyr, der følger ’gratis’ med i de dyrere varianter.

Vi kigger efter, hvad du må betale for udstyr som fuld sikkerhedspakke, godt lydanlæg, head up-display, automatisk bagklap, 360 graders kamera, el-betjente sæder, varmepumpe og panoramatag. Jo mere udstyr der er inkluderet i prisen, des højere testscore vil elbilerne få i vores bedømmelse af udstyrsniveauet.

Elbiler bedømt på bæredygtighed, klima og miljø

Elbiler er et godt klimavalg for bilisterne, hvis strømmen er grøn og vedvarende. Men i en tid med klimakrise og grøn omstilling er elbilproducenternes bestræbelser på opnåelse af en bæredygtig produktion også blevet ekstrem vigtig.

Vi undersøger derfor bilproducenterne brug af bæredygtige materialer, og hvilke andre grønne valg producenten har taget i forhold til frembringelse af råstoffer, metaller og andre materialer, der indgår i produktionen af deres elbiler.

Samtidig kigger vi også på, om elbilproducenten har gennemført tiltag, der understøtter miljømæssig forsvarlig genanvendelse af materialer, særligt batteriet og de ædle metaller i bilens software, elektronik og ledninger.

Service og garantier på elbiler

Om en elbil har en fabriksgaranti i 2 eller 7 år, er bestemt ikke uvæsentligt. Vi gennemgår derfor elbilproducentens garantiordninger på alt fra køretøjet som helhed og til dæk, fælge, batteri og elektronik.

Særligt batterigarantien er vigtig i en elbil, da batteriet kan opleve en væsentlig grad af slitage over dets levetid. Sker der derfor mere slid end normalt, eller er der en byggefejl i batteriet, vil en lang batterigaranti være guld værd og give ekstra tryghed.

Når det for øvrigt gælder garantier og service, bør man som forbruger sikre sig, hvilken lovgivning der regulerer de udstedte garantier og vilkår for service. Købes bilen på nettet, men reelt i udlandet, kan der være store forskelle i lovgivning og regler, alt efter i hvilket land man reelt køber elbilen.

Elbilernes sikkerhed og crashtest

Sikkerhed i biler har aldrig været vigtigere, særligt i takt med at elbilerne i stigende grad bliver mere selvkørende. Derfor støtter vi os helt og holdent til grundige kollisionstest fra det europæiske institut, Euro NCAP. Det er deres grundige og videnskabelige test af sikkerheden i elbiler, der ligger til grund for vores bedømmelse af elbilernes sikkerhed ved kollisioner.

I tillæg til, hvor sikker bilen er ved færdselsuheld, tester vi selv grundigt bilens sikkerhedsfunktioner såsom adaptiv fartpilot, blindvinkel-sensor, automatisk nødbremse, advarsel for bagved krydsende trafik, baksystem med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og udstigningsassistent.

Bedømmelsen af elbilernes kvaliteter

De 10 kvalitetsparametre bedømmes på en skala fra 1 til 10, hvor karakteren 10 er bedst. Karakteren for hvert parameter udtrykkes ved en score på ”X/10”, for eksempel ”6/10”.

Den samlede karakter eller samlede testscore for hver elbil udtrykkes ved summen af de 10 karakterer. Den samlede bedømmelse af elbiler udtrykkes således i en testcore på ”XX/100”, for eksempel ”80/100”, hvor karakteren 100/100 er bedst.

Karakterskala for bedømmelse af elbilers kvaliteter og karakterens betydning:

Bedømmelse Betydning
1 ud af 10 Elendig
2 ud af 10 Virkelig dårlig
3 ud af 10 Dårlig
4 ud af 10 Under middel
5 ud af 10 Gennemsnitlig
6 ud af 10 Over middel
7 ud af 10 God
8 ud af 10 Virkelig god
9 ud af 10 Fremragende
10 ud af 10 Uovertruffen

 

Karakterskala for den samlede kvalitetsbedømmelse af elbiler og karakterens betydning:

Bedømmelse Betydning
1-19 ud af 100 Elendig
20-29 ud af 100 Virkelig dårlig
30-39 ud af 100 Dårlig
40-49 ud af 100 Under middel
50-59 ud af 100 Gennemsnitlig
60-69 ud af 100 Over middel
70-79 ud af 100 God
80-84 ud af 100 Virkelig god
85-89 ud af 100 Fremragende
90-100 ud af 100 Uovertruffen

 

Kvalitet til prisen

I tillæg til test og bedømmelse af ovennævnte 10 kvalitetsparametre udregner vi også elbilernes kvalitet/pris-forhold. Forholdet (ratio) er et matematisk udtryk for, hvor meget kvalitet man får til prisen – i vores øjne en helt fair betragtning. Du som bilist er jo ultimativt på udkig efter at få mest mulig kvalitet for pengene og dermed gøre det bedste køb.

Hvor meget kvalitet en given elbil giver til prisen, er et helt kvalitetsparameter i sig selv. I vores samlede kvalitetsbedømmelse af den enkelte elbil, som angives ved en kvalitetsscore på ”XX/100”, gives der ekstra point i den samlede kvalitetsscore til elbiler, der yder mest kvalitet i forhold til, hvad elbilen koster.

Vores bedømmelser af elbiler munder ud i en samlet karakter mellem 0 og 100 (XX/100), for eksempel ”50/100”. Hvis en elbil testes og bedømmes med en samlet score på 50/100, vurderes den som gennemsnitlig, hvad kvalitet til prisen angår, og bilens kvalitet har derfor ikke nogen indflydelse på den samlede bedømmelse.

God til prisen

Det er kun elbiler, der scorer 60/100 eller mere i den samlede kvalitetsbedømmelse, der kan få tillægspoint i den samlede bedømmelse af de 10 kvalitetsparametre.

Elbiler skal altså som minimum være tildelt en samlet kvalitetsbedømmelse, der er 60/100 (”over middel”), før der kan tildeles tillægspoint som følge af beregning af kvalitet/pris-forholdet.

Kvalitet/pris-forholdet kan udgøre mellem 0 og 10 ekstra point i den samlede bedømmelse. Jo højere ratio, des flere tillægspoint lægges der automatisk til den samlede testscore.

Kvalitet/pris-ratio Bedømmelse Betydning
Under 1,00 0 point Prisen er alt for høj i forhold til kvaliteten
1,00 til 2,24 0 point Prisen matcher nogenlunde kvaliteten
2,25 til 2,49 1 point O.K. kvalitet til prisen
2,50 til 2,74 2 point O.K. kvalitet til prisen
2,75 til 2,99 3 point God kvalitet for pengene
3,00 til 3,24 4 point God kvalitet for pengene
3,25 til 3,49 5 point Meget kvalitet for pengene
3,50 til 3,74 6 point Meget kvalitet for pengene
3,75 til 3,99 7 point Meget kvalitet for pengene
4,00 til 4,24 8 point Meget kvalitet for pengene
4,25 til 4,49 9 point Meget kvalitet for pengene
4,50 eller mere 10 point Exceptionelt meget kvalitet for pengene

En elbil, der scorer 65/100 eller højere i vores samlede bedømmelse af de 10 kvalitetsparametre, og som samtidig har en relativt lav pris, kan altså få op til 10 ekstra point i den samlede bedømmelse. En elbil, der ud fra testresultaterne af de 10 kvalitetsparametre scorer 65/100, kan således få op til 10 ekstra point og derved opnå en samlet bedømmelse på 75/100. Jo højere kvalitet/pris-forhold, des mere kvalitet får du således til prisen.

Bedømmelse af tyske, engelske og norske elbileksperter

Uagtet hvor meget vi end ville, kan vi desværre ikke selv nå at teste alle elbiler på markedet. Derfor udfører vi også metastudier af, hvordan elbilerne er blevet testet og bedømt af anerkendte og uvildige testmiljøer i Tyskland (AutoZeitung), Storbritannien (Autocar) og Norge (NAF) – anerkendte og dygtige testmiljøer, som med stor ihærdighed og uvildighed ugentlig udfører test og bedømmelser af elbilerne på de tyske, engelske og norske veje.

På baggrund af deres bedømmelser producerer vi en metatestscore, der er baseret på en samlet vurdering af testmiljøernes bedømmelse af den enkelte elbil. Vi er overbevist om, at bedømmelserne fra AutoZeitung, Autocar og NAF kan tjene dig som en god guide til at finde hoved og hale i elbilernes kvaliteter.

Du er den bedste ekspert – book derfor altid en prøvetur

Vi gør en stor dyd ud af at teste og bedømme elbilerne på det skandinaviske marked, og i de tilfælde vi ikke selv er først med de bedste test af elbilerne, støtter vi os til anerkendte testmiljøer i Tyskland, Storbritannien og Norge.

Til syvende og sidst er det imidlertid dig og måske hele familien, der bliver den største og bedste ekspert på elbilen, du måtte vælge at købe eller lease. Det er trods alt dig og familien, der med størst sandsynlighed vil ende med at køre elbilen rundt i hverdagens trummerum.

Uagtet hvordan vi eller testmiljørene i Tyskland, Storbritannien og Norge har testet eller bedømt den enkelte elbil, er det kun dig, der kan give den endelige og bedste bedømmelse af elbilen. Selv en kort prøvetur kan give dig en god fornemmelse af bilens kvaliteter, fejl og mangler. Vi anbefaler derfor altid, at du selv prøvekører de elbiler, som du overvejer at købe, inden du faktisk køber en.

Ved at bestille en prøvetur kan du hurtigt fornemme, om bilen opfylder dine kvalitetskrav, og i en tid, hvor elbiler forudbestilles eller købes på nettet, kan det være en rigtig god idé først at have prøvekørt elbilen, inden du køber den.

Den traditionelle bilforhandler forsvinder, og det gør det svært at få svar på alle de trivielle og nyttige spørgsmål, som bilforhandleren traditionelt har været god til at besvare. Prøv derfor altid din kommende elbil på egen krop og tag gerne familien med på råd, inden du bestiller.

Vores test og bedømmelse giver en rigtig god pegepind, men vores absolut bedste råd er, at du altid prøvekører din næste elbil, inden du køber den. Det er trods alt dig, der ender med at være den bedste ekspert på din elbil.