Premier League-klubber bruger virtual reality til at helbrede skader
Halvdelen af Premier League-klubberne benytter virtual reality til at helbrede skader og til at genskabe situationer, hvor spillene kunne have gjort tingene anderledes på banen. Inden året er omme, forventer eksperter, at alle klubberne vil benytte VR til at forbedre spillet.
Leicester City og Everton er blandt de klubber, der bruger teknologi til kognitiv udvikling og analyse. Med teknikken kan spillerne træne uden at skulle sparke til en rigtig fodbold.
VR bruges til at forbedre fodboldspillere
I starten blev VR-teknologi brugt til at hovedstødsøvelser for at mindske risikoen for at skade hjernen men har den udviklet sig betydeligt til at omfatte fodsensorer, kendt som HTC5-trackere, som efterligner spark til en bold i et virtuelt miljø.
“Det kan genskabe fodposition og angrebsvinkel”, sagde Rezzils grundlægger Andy Etches, der tidligere har arbejdet for Manchester City og som leverer teknologien, som nogle af PL-klubberne benytter.
Virtual reality-træningsøvelser er designet af Uefa Pro Licence-trænere og baseret på feedback fra spillerne.
En af de største fordele ved virtual reality-træning er kognitiv udvikling, såsom at scanne banen, aflevere, håndtere pres og modtage bolden.
Se også: Hvad kan man med VR?
Skræddersyede øvelser og genoptræning
Nogle trænere skaber skræddersyede træningsøvelser til deres egne spillere. Det bliver også ofte brugt til træning af sætspil og målmandsfordeling.
Virtual reality bliver også benyttet til genoptræning, så spillerne bevarer følelsen af at spille, mens man er skadet.
Kan udvikle talenter
Også til talentudvikling er virtual reality en mulighed. At overføre talent og præstationer i ungdomskampe til presset og det højintensive miljø på seniorniveau et et vigtigt skridt i en ung fodboldspillers karriere og teknikken kan genskabe oplevelsen af at spille foran titusindvis af tilhængere.
Etches forklarer, at man ikke kan sætte spillerne midt på et propfyldt stadion, men det er muligt at genskabe publikumslyden, hastigheden af spillere, der løber mod dem, og give dem mulighed for at forberede sig på deres debut.
Etches forklarer også, at muligheden for at kvantificere og måle kognitive færdigheder vil forhindre, at mentalt begavede unge spillere, som måske udvikler sig fysisk langsommere end deres holdkammerater, bliver droppet for tidligt af klubberne.
Se også: Priser på virtual reality headset