Markedet for smartwatch stiger – smart bands falder kraftigt
I alt 41,7 millioner smart bands (fitness trackere) og smartwatches blev skippet afsted globalt i Q1 2022 oplyser Canalys. 32 millioner af disse var smartwatches og produktkategorien oplevede en vækst på 15 procent i forhold til samme periode sidste år.
Samtidig oplevede smartbands et fald på 37 procent i leverancerne i kvartalet, hvilket er det sjette fald i træk siden 4. kvartal 2020.
Apple stadig klart størst på smartwatch
Apple er størst på smartwatch med 9,2 millioner solgte enheder i 1. kvartal 2022 og en markedsandel på 22,1 procent af det globale smartwatch-marked. Det er dog ikke mere end et år siden, at andre analytikere vurderede, at Apple sad på cirka 50 procent af smartwatch-markedet.
Huawei solgte 4,6 millioner ure og tager dermed en andenplads med en markedsandel på 11,1 procent, mens Xiaomi klarede 4,2 millioner leverancer og en markedsandel på 10,1 procent.
Samsung må se sig henvist til fjerdepladsen med 3,4 millioner solgte enheder og en markedsandel på 8,1 procent, mens det Google-ejede Fitbit solgte 2,9 millioner enheder og opnåede en markedsandel på 7 procent.
Kategorien “Andre” står for hele 41,1 procent af smartwatch-markedet og det vidner om, at der trods alt stadig er en underskov af mere ukendte smartwatch-producenter, der hver især har en lille andel af markedet, men som til sammen udgør en rigtig stor del.
Se også: Billige smartwatch
Fitness trackere vil fortsætte faldet i salg
Canalys forventer, at stigende inflation vil mindske forbrugernes lyst til at købe smartwatch i den nærmeste fremtid, selv om efterspørgslen efter smartwatches siges at have vækstpotentiale på grund af deres fordele for forbrugerne i form af sundheds- og aktivitetsmåling.
Canalys’ analytikere forudser yderligere fald i efterspørgslen efter de billigere fitness trackere, og det vil særligt ramme Xiaomi og Fitbit hårdt, lyder det.
Se også: Test af smartwatch