Tesla sagsøgt for vildledende estimater af rækkevidde
Der er mange ting der påvirker rækkevidden på en elbil, som bilerne forsøger at kalkulere ind i deres estimerede rækkevidde. Tesla gør det dog ikke godt nok, mener nogle ejere, som nu har sagsøgt bilproducenten.
Se også: Guide til billig opladning af elbil hjemme
Var langt fra den estimerede rækkevidde
De fleste der har kørt elbil ved, at man ikke altid kan regne med den estimerede rækkevidde, som bilen bedst muligt forsøger at gætte dig frem til. Det kan specielt være frustrerende, hvis man ikke kender den enkelte bil godt og ved hvor langt den kører på en opladning.
Tre Tesla-ejere i Californien er dog mere utilfredse med rækkevidden end de fleste er. De har nemlig sagsøgt Tesla med påstanden om, at virksomheden fejlagtigt har annonceret den estimerede rækkevidde for sine elbiler.
De hævder, at deres Teslaer konsekvent ikke opnår den annoncerede rækkevidde, hvilket har ført til frustration og skuffelse. En af sagsøgerne, James Porter, ejer af en Model Y, sagde, at han “mistede ca. 182 miles (292 km) rækkevidde – på trods af at han kun kørte 92 miles (148 km).”
Et team skulle lægge en dæmper på klager over rækkevidde
Som en del af deres søgsmål har de indgivet citater fra en artikel på Reuters, der rapporterede, at Tesla havde dannet et såkaldt “Diversion Team”. Formålet med det var at afværge så mange rækkevidde-relaterede henvendelser som muligt på grund af et overvældende antal klager fra ejere, der oplevede lavere rækkevidde end angivet i førerdisplayet.
Den samme artikel fortalte endvidere, at Tesla for omkring ti år siden besluttede at skrive algoritmer til sin rækkeviddemåler i instrumentbrættet, som ville vise førerne optimistiske prognoser for den estimerede rækkevidde.
Dette skulle angiveligt være implementeret efter ordrer fra Teslas administrerende direktør, Elon Musk. Det er dog uklart, om Tesla stadig bruger disse algoritmer.
Det er ikke den eneste sag mod Tesla
Det er ikke første gang, Tesla står over for juridiske udfordringer. Virksomheden er også kommet i søgelyset på grund af deres førerassistent (ADAS) samt deres “Full Self-Driving”-teknologi, som Tesla også modtager massevis af klager på.
Derudover blev der i april indgivet et forslag til gruppesøgsmål af en Tesla-ejer fra Californien, som beskylder virksomheden for at krænke kundernes privatliv ved angiveligt at dele følsomme billeder og videoer optaget af bilernes kameraer på et internt beskedsystem.
Se også: Sammenlign elbiler fra alle mærker