De typiske problemer med webtilgængelighed, når mobil- og desktopoplevelsen skal strømlines
Annoncørbetalt indhold: Tilgængelighed er én ting, når det drejer sig om smartphones kontra hjemmesider. Alligevel er der overlap mellem de to. Faktisk står mobilbrugerne for halvdelen af al webside trafik.
Derfor er det for webdesignere vigtigt at have webtilgængeligheden for øje, både for computerbrugere, men også smartphone-brugere.
De hyppigste barrierer
Når man besøger en hjemmeside på mobilen, kan der opstå mange problemer. Det kan være, at man ikke kan tilgå dokumenter, fordi det er pdf. Det kan også være dårlig læsbarhed, fordi zoom på mobilen får tekster og billeder til at se slørede ud. Det kan også være, at billeder, videoer eller lyd ikke vises frem, fordi de ikke er integrerede til en smartphone.
Fordi så mange tilgår hjemmesider fra deres smartphone, er der derfor behov for, at virksomheder også forstår vigtigheden af tilgængelighed. For virksomheder, der ønsker hjælp til at øge deres trafik, har i sidste ende også brug for hjælp til webtilgængelighed.
For ved at få en guide til webtilgængelighed kan man forbedre brugeroplevelsen og dermed også potentielt få flere kunder. Det er, uanset om de besøger hjemmesiden fra en computer eller smartphone.
Mangel på webtilgængelighed påvirker mange
Webtilgængelighed er først og fremmest et værktøj til at hjælpe dem med handicap og funktionsnedsættelser ved at give dem bedre navigation på hjemmesider. Men det kan også påvirke andre grupper i samfundet.
Hvis man ikke tager højde for webtilgængelighed, bliver det en dårligere brugeroplevelse. Dermed er det mindre sandsynligt, at de vil vende tilbage til hjemmesiden.
Hvordan man kan øge webtilgængelighed
Der er flere måder, at man kan forbedre tilgængeligheden på. Det kan dog være svært at greje, hvordan det skal gøres. Derfor vælger mange at tage kontakt til et bureau, der beskæftiger sig bredt med webtilgængelighed. På den måde kan de både få hjælp til seo og dermed indføre en semantisk struktur, hvilket gør hjemmesiden mere synlig og mere forståelig. Forbedrer man samtidig url samt links og tags, kan man potentielt øge antallet af besøgende.
Hvis man skal følge de gode tips til punkt og prikke, er det også en god idé at få hjælp til webtilgængelighed via den nuværende lovgivning om webtilgængelighed.
Standarder ifølge Webtilgængelighedsloven
I Danmark har vi en Webtilgængelighed lov, som læner sig op af globale retningslinjer og initiativer. Fordi webtilgængelighed skal være et minimumskriterium for webudviklere verden over, er der udviklet et initiativ kaldet WAI, hvis formål er at fremme webtilgængelighed. Under initiativet hører en Webtilgængelighedserklæring og Web Content Accessibility Guidelines eller for kortheds skyld, WCAG. Fælles for den erklæring, retningslinjerne og initiativet er, at det skal være nemmere for personer med handicap på globalt plan at tilgå hjemmesider.
Ser man på Webtilgængelighed 2025, kommer det til at være lovpligtigt for private digitale platforme at leve op til krav om webtilgængelighed. Selv om der endnu ikke er webtilgængelighed for private virksomheder og kun offentlige hjemmesider indtil videre, foregår der monitorering af webtilgængelighed. Det er for at sikre, at de hjemmesider overholder reglerne. I Danmark skal de hjemmesider derfor leve op til WCAG 2.1, som drejer sig om alt fra at tilføje audio, hvor det er nødvendigt, og at der skal leveres undertekster til al form for lyd.