Derfor skal du leje batteriet til din elbil
Annoncørbetalt indhold: Elbilproducenten NIO tror på en bæredygtig fremtid. I et bilmarked, der står over for store forandringer, bruger NIO brancheførende teknologi til at redefinere oplevelsen af det at have en bil.
”Battery as a Service” – også kaldet BaaS – er det klareste eksempel på, at NIO tør at tænke ud af boksen i forsøget på en mere bæredygtig fremtid.
Med BaaS fra NIO lejer du batteriet i din elbil frem for at eje det. Det er ikke kun godt for miljøet – der er også et væld af fordele for dig som bruger af en elbil fra NIO:
- Ingen bekymringer om batteriets helbred
- Adgang til den nyeste batteriteknologi
- Høj gensalgsværdi af din bil
- Livstidsgaranti på batteriet
- Spar op til 168.000 kroner på at leje batteriet
- Få et fuldt opladt batteri på kun 5 minutter
- Batteriet bliver genanvendt på miljøvenlig vis
Lej batteriet uden bekymringer i stedet for at eje
Batteriteknologien udvikler sig med hastige skridt. Den batteriteknologi, der i dag er førende, kan være voldsomt forældet allerede om nogle år.
Man risikerer derfor at stå med en elbil med et slidt og forældet batteri efter nogle år. Men sådan er det ikke hos elbilproducenten NIO, som har udviklet en løsning på netop det problem: Battery as a Service (BaaS).
Med BaaS lejer du elbilens batteri i stedet for at eje det. Det er en smart og yderst bekvem løsning til dig, der ønsker at slippe for alle de bekymringer, der normalt knytter sig til at eje elbilens batteri.
Normalt, når du køber en elbil, bliver batteriet aldrig bedre end da du købte elbilen – tværtimod bliver det dårligere over tid. Når du lejer batteriet i din elbil fra NIO, gælder det stik modsatte.
Bliv klogere på, hvordan det kan være, når vi i det følgende gennemgår de mange fordele, der er ved at leje et batteri i stedet for at eje det.
Adgang til nyeste batteriteknologi
Når du lejer et batteri til din NIO-elbil, slipper du for at bekymre dig om batteriet og den teknologiske udvikling af elbilbatterier. Gennem lejetjenesten har du nemlig altid adgang til den nyeste batteriteknologi i takt med, at nye batteriteknologier bliver udviklet og gjort tilgængelige.
Dermed kan man i princippet stå med en otte år gammel NIO, der har den nyeste batteriteknologi. Det kan potentielt betyde, at en NIO-elbil købt i 2023 kan få en kæmpemæssig teknologisk opgradering til et såkaldt solid state-batteri. Det er en kommende batteritype, der er markant bedre end de batteriteknologier, der i dag er bredt tilgængelige.
Høj gensalgsværdi af din bil
Mange danskere er – med rette – optagede af, hvor meget slitage der sker på batteriet gennem elbilens levetid. Om der resterer 95 procent eller 60 procent af en elbils batteri, hvis den skal sælges efter eksempelvis otte år, har stor betydning for gensalgsværdien.
Med en højteknologisk elbil fra NIO, hvor du lejer batteriet, er du sikret en høj gensalgsværdi. Som bruger af BaaS-tjenesten står du i en gunstig situation, hvis du vil videresælge bilen. Vedkommende, der køber den brugte NIO, køber nemlig ikke en elbil med et forældet og slidt batteri.
Batteriet har i stedet ingen degradering, og skulle der ske store teknologiske fremskridt kan man sågar være i den heldige position, at NIO-elbilen kan videresælges med en spritny og eftertragtet batteriteknologi, som øger gensalgsværdien.
Livstidsgaranti på batteriet
Noget andet, der også er med til at øge gensalgsværdien af NIO-elbiler, når man lejer batteriet, er NIOs livstidsgaranti på batteriet.
Langt de fleste andre bilproducenter tilbyder kun en batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Det skaber usikkerhed for både sælger og køber, når en elbil med eksempelvis seks til otte år på bagen skal videresælges. Det er dog en usikkerhed, som man slipper for at bekymre sig over, når man bruger BaaS fra NIO.
Spar op til 168.000 kroner ved at leje batteriet
Når du køber en NIO-bil, men vælger et batteri på abonnement, sparer du mellem 93.000 og 168.000 kroner frem for at eje batteriet. NIOs elbiler kan bestilles med enten Standard Range-batteri på 75 kWh til 93.000 kroner eller Long Range-batteri på 100 kWh til 168.000. Prisen er den samme for alle NIOs bilmodeller.
Når du lejer batteriet, reducerer du dermed den oprindelige købspris betragteligt. Du kan med andre ord få en elektrisk premiumbil til en meget lavere pris, end hvis du køber batteriet sammen med din NIO-bil.
Leje af batteriet koster en fast, månedlig pris på 1.299 kroner eller 2.199 kroner per måned alt efter batteriets størrelse. Du skal derfor eje NIO-elbilen i mindst seks år, før lejeomkostningerne når op på købsprisen. Derefter kan du selvfølgelig stadig nyde godt af de mange fordele såsom fuld sikkerhed for høj gensalgsværdi på din NIO og livstidsgaranti på batteriet.
Fuldt opladt på fem minutter
Ved at abonnere på batteriet i din NIO opnår du adgang til NIOs voksende unikke globale netværk af 1.600 batteriskiftestationer. Alt du skal gøre er at køre til den nærmeste NIO Power Swap Station, som de også kaldes. Den fuldautomatiske proces udskifter batteriet i din NIO til et nyt og sundt batteri på fem minutter, mens du sidder i bilen.
Forestil dig at køre ind i en vaskehal og være ude med en ren bil efter fem minutter. Det er ikke meget anderledes at bruge en NIO-batteriskiftestation. Forskellen er blot, at du kommer ud med et frisk opladet batteri i stedet for en ren bil.
NIOs batteriskifteteknologi er banebrydende og er også blevet bemærket af den øvrige bilbranche. Blandt andet bilkoncernen Geely har købt sig ind i teknologien.
Der er allerede 24 batteriskiftestationer i Europa og indtil videre en enkel i Danmark ved motorvejen i Slagelse. Dertil afsøger NIO muligheden for at opføre en batteriskiftestation langs motorvejsnettet og de store danske byer for at give danskerne de bedste muligheder for lynhurtig opladning af NIOs elbiler på farten.
Miljøvenlig genanvendelse af batteriet
Det er ikke kun en smart og tryg løsning at leje batteriet i en elbil fra NIO. Det er også en miljøvenlig løsning.
Når man kører forbi en NIO-batteriskiftestation og får installeret et nyt batteri, er man sikker på at få et batteri, der er blevet passet godt på. Ladestationerne oplader langsomt batterierne til maksimalt 90 procent. Det skåner batterierne og sikrer, at de slides så lidt som muligt over tid. Dermed har batterierne en betydeligt længere levetid i forhold til et batteri, der jævnligt lynlades på farten.
Man kan roligt bruge NIOs batteriskiftestationer med den grønne samtidighed i behold. Batterierne bliver nemlig udelukkende ladet op med grøn strøm. Det er dermed i fuld tråd med NIOs filosofi om en mere bæredygtig fremtid.
NIOs forsyningskæde og forretningsmodel er samtidig bygget op omkring, at batterierne, som går i rotation i NIOs elbiler, bliver genanvendt ansvarligt og på en bæredygtig måde. Den cirkulære forretningsmodel kommer dermed både miljøet og dig som bruger til gode.