Nu kommer der reklamer i Apples App Store
Når du søger efter en specifik iPad eller iPhone-app i Apples app-butik, vil du i fremtiden støde på reklamer.
Det sker, når Apple den 5. oktober introducerer ’Search Adds’ som giver app-udviklere mulighed for at promovere deres applikation, når brugere søger efter en given app.
Når du søger efter en bestemt app, bliver det derfor ikke længere det mest relevante søgeresultat der dukker op først, men den app der har betalt mest for en placering i toppen af søgehierarkiet.
Se også: Snapchat kan være på vej med reklamer baseret på dine fotos
Sådan kan du genkende reklamerne
Som bruger vil du kunne kende de sponsorerede søgeresultater på en lyseblå baggrund, mens almindelige resultater bevarer den hvide baggrund. Et lille ikon vil samtidig markere, at her er tale om en reklame.
Ifølge Apple behøver du dog ikke at frygte at blive bombarderet med reklamer for irrelevante apps, er en appreklame uinteressant i forhold til søgningen vil den slet ikke dukke op – uanset hvor meget udvikleren betaler for at ryge til tops.
Apple ’Search adds’ vil debutere i det amerikanske hjemmemarked i første omgang.
Hos ærkerivalen Google, giver selskabet allerede i dag udviklere mulighed for at købe sig til et bedre søgeresultat når smartphone-brugere leder efter nye apps.