Apple Watch salget køler ned
Alt tydede på, at Apple havde skabte et stensikkert hit, da Watch fik debut. Allerede på første salgsdag fik over en million ivrige brugere sikret sig en forudbestilling af Apples første smartwatch – alene i det amerikanske hjemmemarked.
Men står det til salgstal fra analyseinstituttet Slice Intelligence, ser Apples ur ud til at have tabt pusten. Siden millionsalget ved salgsstart den 10. april, er det daglig antal af bestillinger nu faldet til under en tredivtedel af rekorddagen.
I alt er det blevet til 2,5 millioner solgte ure i løbet af Watch’s første 6 uger, en succes i forhold til Android-rivalerne, men en nedjustering i forhold til analytikernes udregninger.

Skruer ned for forventningerne
Selvom Watch-salget viser tegn på afmatning, er det dog ingen grund til at forsegle Watch’ens fremtid. Tallene er udelukkende baserede på en enkel analyse af det amerikanske marked, foretaget igennem spørgeskemaundersøgelser af 14.000 forbrugere.
Det skaber dog grund til nedjustering hos markedseksperter. Hvor analyseinstituttet KGI Research tidligere estimerede at Apple ville sælges mellem 20 og 30 millioner Watches i 2015, er deres forudsigelse reduceret til 15 millioner.
Apple kan fortsat fremvise salgstal der skaber misundelse hos rivalerne. Det hidtil mest solgte smartwatch, Pebble, var i handlen i et helt år før det rundede en million solgte enheder.