Huawei har vokseværk: Er snart den næststørste producent
Mens Huawei lige nu møder stor modstand i nogle vestlige lande i forbindelse med beskyldninger om spionage gennem dets netværksudstyr, går det ualmindeligt godt for producenten, når det kommer til salget af smartphones.
Producenten stormer nemlig frem og opnår konstant højere markedsandele. Samtidig med Huaweis fremgang sælger de to nærmeste rivaler, Apple og Samsung, færre smartphones på verdensplan. Det viser de seneste salgstal fra 4. kvartal 2018, som analyseinstituttet IDC har offentliggjort.
Mærke | Q4 2017 Antal |
Q4 2018 Antal |
Q4 2017 Andel |
Q4 2018 Andel |
Samsung | 74,5 mio. | 70,4 mio. | 18,9 % | 18,7 % |
Apple | 77,3 mio. | 68,4 mio. | 19,6 % | 18,2 % |
Huawei | 42,1 mio. | 60,5 mio. | 10,7 % | 16,1 % |
Af tallene ses det, at Huawei nu er oppe på en markedsandel på 16,1 procent. Til sammenligning var det tal ”kun” på 10,7 procent et år tidligere. Det svarer til en årlig vækst på 43,9 procent. Samsung har modsat Huawei oplevet en lille tilbagegang. I 4. kvartal 2017 havde Samsung en markedsandel på 18,9 procent – et tal der nu er faldet til 18,7 procent svarende til en mindre tilbagegang på 5,5 procent.
Et kig på Apples salgstal i 4. kvartal 2018 viser, at Huawei i den grad har lukket det hul, der tidligere var op til Apple som den næststørste producent. Apples markedsandel er faldet fra 19,6 procent til 18,2 procent på et år, hvilket er et årligt fald på 11,5 procent. I det seneste kvartal er det altså kun 2,1 procentpoint, der adskiller Huawei og Apple.
Huawei er lige på vippen til at overgå Apple
Men Huawei er faktisk tættere på at overgå Apple, end tallene kun fra 4. kvartal 2018 giver indtryk af. Som det kan ses på ovenstående graf, har Huawei enkelte gange haft et kvartal, hvor producenten solgte flere smartphones end Apple. Det skyldes, at producenterne har forskellige perioder i løbet af året, hvor deres salgstal topper. Det er typisk i månederne efter en lancering af en topmodel.
Det giver derfor et mere retvisende billede af producenternes positioner i forhold til hinanden, hvis man kigger over hele året. Analyseinstituttet IDC har tal over alle kvartaler i 2018, så ved at finde gennemsnittet siden af dem fås nogle mere retvisende billeder af sidste års salg.
De samlede salgstal for 2018 ændrer ikke noget ved placeringerne. Samsung er fortsat klart størst med en markedsandel på 20,9 procent, og Apple ligger stadig nummer to, men med en noget lavere markedsandel end i 4. kvartal 2018. Årets sidste kvartal er nemlig der, hvor Apples salg altid topper. Fordelt over hele 2018 havde Apple en markedsandel på 14,8 procent.
Det tal er meget tæt på at være overgået af Huawei. I 2018 havde Huawei nemlig en samlet markedsandel på 14,6 procent, så producenten må virkelig siges at ånde Apple i nakken. Kun 0,2 procentpoint adskiller dem.
Læs også: Huawei overhaler snart Apple globalt
Det er det meget sandsynligt, at Huawei overhaler Apple indenom i løbet af dette år og dermed kan kalde sig for verdens næststørste smartphoneprocuent. Med Apples dalende salg kan det tilmed være, at Huawei overhaler Apple allerede i 1. kvartal, og at Huawei ikke ser sig bagom igen. Omvendt kan det også være, at Huaweis smartphonesalg kommer til at lide under de anklager om spionage, som kommer fra især USA i for tiden.
I 4. kvartal 2018 solgte Oppo fjerde flest smartphones svarende til en markedsandel på 7,8 procent, og lige efter er Xiaomi med en markedsandel i kvartalet på 7,6 procent. Fordelt over hele 2018 bytter de to dog pladser, så Xiaomi ligger nummer fire med en andel på 8,8 procent og Oppo med en andel på 8,1 procent.