EasyPark politianmeldt for at skjule gebyr i app

Forbrugerombudsmanden politianmelder nu parkeringsappen EasyPark, for ikke at oplyse tydeligt nok om et gebyr, der lægges oveni den normale parkeringspris.

EasyPark politianmeldt for at skjule gebyr i app

OBS: Artiklen er opdateret med kommentar fra EasyPark.

Forbrugerombudsmanden har i en pressemeddelelse informeret, at de har politianmeldt parkeringsappen EasyPark, for blandt andet at skjule et gebyr i deres app.

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at EasyPark har overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning ved blandt andet at skjule, at det koster et gebyr på 15 procent af parkeringstaksten oven i parkeringsprisen, når kunderne betaler med selskabets parkeringsapp. Prisen der er blevet vist i tjenestens app har været inklusiv de 15 procent gebyr, uden at brugerne er blevet gjort opmærksomme på det.

Læs også: EasyPark ude til Apple CarPlay

EasyPark er politianmeldt for:

  • ikke at have oplyst om gebyret på 15 procent på skilte på selskabets parkeringspladser. På skiltene står der fx ”Betal parkeringen via mobilen”, ”Kom godt i gang på 30 sekunder” og ”Slip for køen til automaten – betal med din mobil”, uden at det fremgår, at EasyPark opkræver et gebyr på 15 procent oven i parkeringsprisen.
  • ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15 procent, når brugerne downloader og tilmelder sig Easy Parks app. Oplysningen om gebyret står på tilmeldingssiden i appen med småt efter en generel oplysning om, at undersøgelser viser en gennemsnitlig overbetaling på 30 procent ved forudbetaling med kort og mønter.
  • ikke tydeligt at have oplyst om gebyret på 15 procent i appen og på Easy Parks danske hjemmeside. Både i appen og på hjemmesiden skal brugerne klikke sig ind på ”Hjælp” og herefter gennem flere underfaner, før oplysningen om, at man betaler 15 procent oven i parkeringsprisen, fremgår.

Det skulle angiveligt kun gælde EasyParks fastprisparkering, hvor kunderne et på forhånd fastsat beløb for at kunne parkere på pladsen et bestemt antal timer. Når kunderne brugte Easy Parks app til at foretage en fastprisparkering på disse parkeringspladser, blev de præsenteret for parkeringsprisen, uden at gebyret på 15 procent til Easy Park var blevet tillagt den samlede pris. Easy Park hævede også betalingen for parkeringsprisen tillagt gebyret på 15 procent til Easy Park, selvom kunderne alene havde accepteret at betale parkeringsprisen.

Easy Park har også oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de tilbagebetaler gebyret på 15 procent til de privatkunder, som har benyttet fastprisparkering de seneste tre år uden at have fået oplyst prisen inklusive gebyret, og som kan identificeres i EasyParks systemer. Hvis man ikke automatisk får refunderet gebyret fra Easy Park, kan man rette henvendelse til EasyPark.

Læs også: Volvo-ejere kan betale for parkering uden P-automat eller smartphone

Politianmeldes også for manglende GPS-oplysning

Herudover er EasyPark politianmeldt for ikke at have oplyst brugerne af appen tydeligt om, at lokalitetsfunktionen i EasyParks app afhænger af telefonens GPS-funktionalitet, som kan være upræcis, og at det er kundernes eget ansvar at sikre, at deres bil er placeret i det korrekte parkeringsområde. Oplysningerne herom står først på side 6 og 11 i EasyParks vilkår og betingelser samt under hjælpefunktionerne i EasyParks app og på EasyParks hjemmeside flere klik væk fra hovedsiderne.

EasyPark har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at brugerne bliver informeret om, at ”Mobilens GPS kan variere”, når de downloader EasyParks app. Nogle forbrugere modtager desuden en pop-up meddelelse i appen, når der er flere parkeringsområder tæt på hinanden. Det ændrer dog ikke på Forbrugerombudsmandens opfattelse.

Se også: Nyheder om elbiler

Kommentar fra EasyPark til Mobilsiden.dk

Ifølge selskabets landedirektør for Danmark, Bernd Reul, drejer det sig om få kunder, som har brugt fastprisparkering i en periode frem til foråret 2020. Her betales et på forhånd fastsat beløb for at kunne parkere på en plads et bestemt antal timer. Det er på grund af en teknisk fejl, at disse kunder ikke har fået vist den samlede pris inklusive servicetillæg.

“Vi tilbagebetaler derfor servicetillæg til disse kunder. Det vedrører omkring 0,2 procent af alle parkeringer, der er foretaget i denne periode.

Tilfredse kunder er det vigtigste for EasyPark, så vi ser med alvor på sagen. Vi samarbejder naturligvis med myndighederne om at få løst uenigheden hurtigst muligt, lyder det fra direktøren.”