Meta overvejer betaling for Facebook og Instagram
Ifølge The New York Times vil Meta muligvis tilføje en betalt abonnementsmulighed til Instagram og Facebook i Europa. Det sker for imødekomme EU’s regler, som har reduceret nogle af Metas mest lukrative dataindsamlingsmetoder.
EU gav Meta en bøde på 1,2 milliarder euro i maj for at flytte EU-borgeres data til servere i USA.
Derudover fik virksomheden en bøde på 265 millioner euro i 2022 for ikke at have forhindret millioner af Facebook-brugeres mobilnumre i at blive brugt.
Se også: Sådan former teknologi menneskets hjerne
Annoncefrit Facebook for at imødekomme EU-krav
Ved at tilbyde en betalt annoncefri variant kan det hjælpe med at imødekomme nogle af de europæiske myndigheders bekymringer”, selv om kun få mennesker bruger den.
Virksomheden sagde i april, at reklamer i EU udgjorde 10 procent af virksomhedens samlede omsætning.
Se også: EU vil have tech-giganter til at mærke AI-indhold
Fortsætter også med gratis Facebook og Instagram
Det vil være første gang, at Meta afviger fra sin standardmodel med en enkelt gratis platform, der understøttes af reklamer og tilhørende dataindsamling.
Meta vil dog stadig fortsætte med at tilbyde gratis reklameunderstøttede versioner af Facebook og Instagram i EU.
Det vides ikke præcis, hvornår virksomheden vil lancere den reklamefri mulighed, eller hvor meget det vil koste.