Smæk til Apple Watch – salget er styrtdykket
Det globale salg for smartwatches er gået helt i stå ifølge seneste tal fra analyseinstituttet IDC. Især tredje kvartal har været blodrødt for smartwatch producenterne, der sammenlagt oplever et fald på 52 procent i antallet af ordrer.
Værst står det til hos Apple, som i seneste kvartal måtte se styksalget svinde ind fra 3,9 til 1,1 millioner enheder på bare et år. Det svarer til en tilbagegang på 70,2 procent for Apple Watch.
Til trods for det markante dyk, er det fortsat Apple Watch der dominerer smartwatch-landskabet med 41,3% af markedsandelene.
Se også: Apple Watch giver rivalerne baghjul
Årets anden store taber er Lenovo, som er selskabet der står bag Motorolas Moto 360 smarture. Her er styksalget skrumpet ned til 0,1 mio. enheder – 73,3 procent mindre end året forinden.
Eneste solstrålehistorie kan Garmin fortælle, for de har haft held med at integrere smartfunktioner i deres løbe- og træningsure. I seneste kvartal stryger GPS-specialisterne derfor på en global andenplads indenfor genren og noterer sig for en forrygende vækst på over 320 procent.
Mens vi venter på Apple Watch 2
Hvorvidt de sløje smartwatch-tal skyldes at forbrugerne ikke gider smartwatches er dog ikke sikkert endnu.
Mens sidste års Apple Watch salg nød af nyhedsværdien, var afløseren, Apple Watch Series 2, slet ikke klar til salg i det afgående kvartal.
Afløserne til flere af sidste års mest populære smartwatches er også lige rundt om hjørnet. Samsungs Gear S3 får sandsynligvis debut næste måned, mens den nyeste smartwatch fra Pebble kun er røget i handlen for nyligt.
Læs også: Apple Watch Nike+ kan købes i Danmark den 28. oktober
Fortsættelsen:
Siden redaktionen kørte dette opslag er der kommet nyt i sagen. mobilsiden kunne ikke lade være. 31/8/2016 puplicerede vi en ny vinkel om temaet med et indlæg omkring emnet Samsung Gear S3 er officiel i varianterne Classic og Frontier – Den kan læses her. Se også seneste nyt om emnet ved at trykke her..