Xiaomi: Vi har stadig som mål at overgå iPhone
Xiaomis grundlægger, bestyrelsesformand og administrerende direktør, Lei Jun, var med til lanceringen af en række nye produkter tidligere på ugen.
Her bemærkede han ved sin keynote, at Apples iPhone stadig er det benchmark i den dyre ende af det globale mobiltelefonmarked, som Xiaomi sigter efter.
Se også: Find priser på Xiaomi telefoner
”iPhone er vores benchmark”
“Kun ved at benchmarke med iPhonen kan vi have en chance for at indhente og slå den en dag,” sagde Lei, som refererede til Apples flagskib flere gange i sin årlige tale i China National Convention Centre i Beijing, hvor Xiaomi lancerede sine nyeste produkter.
Lei afstod fra at nævne Xiaomis ambitiøse mål om at blive verdens største smartphone-leverandør, et mål, som han først afslørede i august 2021. Dengang overgik selskabet Apple og blev nummer to efter Samsung i smartphone-forsendelser i andet kvartal af det år.
“Konkurrencen er ekstremt hård i forbrugerelektronikbranchen,” sagde han. “At sigte efter high-end smartphone-markedet tvinger os til at søge gennembrud inden for teknologi, samtidig med at vi sikrer vores fremtidige udvikling og overlevelse.”
Se også: Hvilke Xiaomi telefoner er bedst?
Presset på det kinesiske marked
Ud over at være rettet mod Apple, afspejler Leis retorik virksomhedens forsøg på at konkurrere mere aggressivt mod rivaliserende kinesiske leverandører i hjemlandet. Kina er trods alt verdens største smartphone-marked, men et ujævnt økonomisk opsving efter pandemien har resulteret i et svagt forbrug.
Der blev solgt 65,7 millioner telefoner i kvartalet, der sluttede den 30. juni, i Kina. Det var et mindre fald på 2,1 procent sammenlignet med faldet på 14,8 procent i samme periode sidste år. Markedet blev domineret af Oppo, Vivo, det tidligere Huawei-brand Honor og Apple, ifølge data fra analysefirmaet IDC.
Xiaomi lå i mellemtiden på en delt femteplads med en genopstået Huawei i sidste kvartal.
På globalt plan stod Xiaomi dog som verdens tredjestørste smartphone-leverandør i andet kvartal, bag Samsung og Apple, ifølge en rapport fra Counterpoint Research. Rapporten viste dog, at Xiaomi havde modvind på sine to største markeder, Kina og Indien, i samme periode.
Se også: Guide til bedste kameramobil