Danskerne er vilde med “Obama-mobilen”
Når den amerikanske præsident Barack Obama i denne uge besøger Danmark og klimatopmødet i Bella Center, har han sin Blackberry-telefon i lommen. Dermed ligner præsidenten rigtigt mange danskere.
Helt nye tal fra TDC viser, at netop Blackberry-telefonen og andre smartphones har vundet stor udbredelse på det danske marked, siden Barack Obama tiltrådte som USA 44. præsident i november 2008.
En “smartphone” kendetegnes blandt andet ved, at de udover at være telefoner også kan modtage mails, og kan gå på internettet.
Blackberry er større end iPhone
Andelen af smartphones nærmest eksploderer for tiden, og deres markedsandel er siden Obama førte valgkampagne, og frem til nu næsten fordoblet. Tallene fra TDC viser, at smartphones i perioden er gået fra 17 til 32 procent af markedet.
En opgørelse som TDC har lavet for Mobilsiden.dk, viser at Blackberry, sætter iPhone til vægs. Der er hele fire gange så mange aktive Blackberrys, som iPhones på TDC’s mobilnet.
– “Blackberryen gør danskerne mere mobile end nogensinde. Tidligere var man glad, hvis man havde mail på sin bærbare computer. Det er ikke nok i dag. Nu vil man have det hele med sig i lommen, og kravet er at være på og online i alle døgnets timer,” siger direktør i TDC Erhverv Martin Lippert til Mobilsiden.dk
I dag køber fem ud af 10 mobilkøbere hos TDC Erhverv smartphones, men også de private brugere er godt med.
Dataforbruget fra smartphones i Danmark er tidoblet siden 2008, og her er Blackberryen trækhesten. Blackberry-folket er i gennemsnit tre gange så meget på nettet, som andre smartphone brugere.