EU-mærkning skal vise hvor nem mobilen er at reparere
Når du køber en smartphone eller anden forbrugerelektronik, er det sjældent til at se, hvor nem den vil være at fikse i tilfælde af uheld. De små teknologiske vidundere er ofte så integrerede, at alene det at udskifte et display eller et batteri kræver specialviden og -udstyr.
Med afsæt i forbrugerundersøgelser der viser at 77% af EU-forbrugerne foretrækker at reparere fremfor at skulle ud og købe nyt, når elektronikken fejler. Derfor vil EU-parlamentet skubbe i retning af mere holdbare og længelevende forbrugerelektronik som let kan repareres med et sæt anbefalinger til producenter af forbrugergoder.
I retningslinjerne indgår også en mærkningsordning, der skal gøre det let for forbrugerne at se, hvilke produkter der let kan fikses og derved få forlænget levetid.
Se også: Roaming i EU: Her er alt, hvad du bør vide
Her er EU-parlamentets anbefalinger
For at sikre længere levetid til Europas elektronik opfordrer Europa-parlamentet til at indføre følgende tiltag:
- Produkter skal være robuste, nemme at reparere og af høj kvalitet
- Essentielle komponenter såsom batterier og LED-lys bør kunne udskiftes så længe det er muligt
- Forrbrugere skal have mulighed til at gå til tredjepartsværksteder
- Nødvendige reservedele skal være tilgængelige igennem hele produktet levetid
- Reparationer der tager mere end en måned skal kvitteres med forlænget reklamationsret og garanti
- En EU-definition af ’planned obsolescence’ bør opnås, for at hindre producenters incitamenter til at forkorte produkters levetid.
- Medlemslande bør give fordele til producenter der fremstiller holdbare, bæredygtige og reparerbare produkter.
Forslaget blev fremstillet af franske Pascal Durand fra den grønne koalition i Europa-parlementet. De nye anbefalinger blev godkendt med 662 stemmer for – 32 stemte imod.
Læs også: EU-roaming: Sådan har teleselskaberne ændret abonnementerne