På besøg hos mexicaneren (uden hat og Mexico)

Virksomhedsbesøg: Vi har besøgt Oisters univers, hvor direktøren slet ikke er mexicaner, og hvor ingen taler cirkussprog.

På besøg hos mexicaneren (uden hat og Mexico)

En sjov cartoon med cirkusaccent danner rammen om Oisters landsdækkende markedsføring. Mexicaneren og hans store hat, skal kommunikere budskabet om, at man kæmper for enkelt mobilt bredbånd til alle.

 – “Han er revolutionens talsmand, der skal gøre op med besværlighederne omkring mobilt bredbånd. Med en tegnet figur har vi langt større frihed til, at lade ham sige nogle ting, der ikke nødvendigvis er politisk korrekte”, fortæller Oisters direktør Kenneth Boye.

Han forventer at figuren på den lange bane udvikler sig. Med andre ord, er hverken direktøren eller mexicaneren bange for noget.

Reklameuniverset er i øvrigt skabt af bureauet Co+Høgh.

3 eller ikke 3?

Oister er en del af Hi3G Danmark, som også står bag Teleselskabet 3. Adressen er fælles, men i huset er selskaberne adskilt.

Mens 3 huserer fra stuen til femte sal, bor Oister på sjette. Her sidder direktøren og hans fire medarbejdere helt alene på 800 kvm. Jo, der er plads til store armbevægelser.

Medarbejderne håndterer alt fra kaffe til kundeservice, og som gæst oplever man et hyggeligt lukket team. Ja faktisk hænger iværksætterånden i luften. Måske fordi direktøren i sin tid var med under opstarten af Telmore.

 – “I dagligdagen har vi ikke kontakt med 3-folkene. Det er mest på ledelsesplan vi mødes for at tale om tingene. Formålet er jo netop, at vi skal skabe vores eget grundlag for overlevelse. Men jeg erkender fuldt ud, at 3 ER koncernens highend-brand, mens vi på Oister skal være mobilt bredbånds svar på CBB og Telmore”.

Det største fællesskab er netværket. Oisters kunder benytter 3’s mobilnet, blot med lavere hastigheder. Mens 3’s topprodukter ligger omkring syv mbit/s tilbyder Oister sine kunder to mbit/s og henvender sig således til kundegrupper som har et ‘almindeligt’ surfbehov.

I takt med udviklingen på mobilt bredbånd, vil Oister-direktør dog ikke afvise, at hastighederne i fremtiden bliver højere.

Kenneth Boye mener, at 80 procent af alle netforbindelse om tre til fire år vil være mobile.

Break-even om ni måneder

Mens jeg sidder og nyder stempelkandekaffen og udsigten over Københavns sydhavn, åbenbarer Kenneth Boye sine mål.

 – “Vi når break-even om ni måneder med de mest tilfredse kunder på mobilt bredbånd”, fortæller han og frembringer en kundeserviceundersøgelse, som dokumenterer at vinden blæser den rigtige vej.

Over 90 procent af Oisters nuværende kunder svarer, at de er tilfredse.

Interessant er det også, at to tredjedele af kunderne med en fast netforbindelse i hjemmet, beholder denne forbindelse selvom de får mobilt bredbånd. Enten tyder det på, at Oister købes som supplement, eller at kunderne er utrygge ved at gå rent mobilt på computeren.

Enkelt?

Gennem hele kommunikationen fra Oister er budskabet, at deres produkt er enkelt at købe, installere og bruge. Spørgsmålet er så, om påstanden holder vand.

Mobilsiden.dk er netop i gang med at teste Oisters produkt. Vi vender tilbage med resultatet.

Besøget hos det jeg troede var mexicanerens univers, rundes af med den skuffende konstatering, at den store brede hat kun eksisterer i reklamerne. Det store brede smil fandtes dog i virkeligheden.

Opfølgning af sagen

Historien tog relativt hurtigt en ny drejning. mobilsiden har holdt fast i temaet. Allerede d. 21/1/2009 fulgte vi op med et indlæg omkring Mobilt bredbånd kan fortrydesKlik her for den påfølgende artikel.. Er du interesseret i absolut seneste nyt om temaet, så klik her..