Vi er ligeglade med mobilstråler
Det trak store overskrifter, da en rapport fra WHO fornyligt påpegede, at stråling fra mobiltelefoner potentielt kan være kræftfremkaldende, og medføre en øget risiko for, at der kan udvikles en ondartet form for hjernecancer.
Men ligesom risikoen for solskader ikke får folk til at gå inden døre, så afholder de sig heller ikke fra at tale i mobiltelefon af frygt for mobilstråling.
En ny undersøgelse sponseret af headset producenten Jabra viser, at til trods for den potentielle risiko, så er folk ikke bekymret for stråling i deres hverdag. Hele 25% af respondenterne svarede, at stråling fra deres mobiltelefon kun bekymrede dem i ringe eller nogen grad.
Ikke helt overraskende svarede 53% af respondenterne, at de ville vælge at tale håndfrit i mobiltelefon, efter de fik oplyst, at brugen af et Bluetooth headset faktisk kan nedbringe mobilstrålingen med en faktor ottehundrede.
Almindelige mobiltelefoner sender maksimalt med 2 watt og sammenlignet med sendeeffekten på et Bluetooth headset, der kun er 0.0025 watt, så er forskellen meget stor.
-”Folk bekymrer sig om stråling fra deres mobiltelefoner, men de bekymrer sig ikke nok til at stoppe med at bruge dem, og så er de ikke opmærksomme på, at man ved at bruge en håndfri enhed kan nedbringe påvirkningen,” siger Anne Raaen Rasmussen, Senior Vice President for Jabra’s mobildivision.
I følge en pressemeddelelse udsendt af IARC (The International Agency for Research on Cancer – en del af WHO) anbefaler organisationen, at nedbringe strålingspåvirkningen ved at bruge headset.
-“I lyset af de potentielle konsekvenser det kan få for den offentlige sundhedsklassificering er det nødvendigt at gennemføre yderligere undersøgelser af den langsigtede flittige brug af mobiltelefoner. Mens man afventer disse informationer, er det vigtigt at tage nogle pragmatiske forholdsregler for at nedsætte risikoen for stråling fx ved hjælp af håndfri enheder eller SMS.” udtaler Dr. Jonathan Samet, der er formand for arbejdsgruppen under IARC.
Den Jabra-sponserede undesøgelse er gennemført som en online undersøgelse af Lindberg International, og den er baseret på svar fra 2.518 forbrugere i alderen 18 til 55 år fra seks lande – USA, England, Frankrig, Tyskland, Rusland og Japan. Undersøgelsen blev gennemført i april 2011.