Analytikere ser positive tendenser på smartphone-markedet trods fortsat fald
Foreløbig data fra Canalys og Counterpoint Research for det globale smartphonemarked i andet kvartal viser fortsat fald, men begge selskaber ser også glimt af håb forude.
Canalys mener for eksempel, at en genoprettelse af markedet ligger inden for rækkevidde.
Se også: Priser på smartphones
Faldende mobilsalg rammer også Samsung og Apple
I sin rapport over salget for kvartalet konstaterer Canalys et fald på 11 procent i forhold til sidste år og bemærker, at den faldende efterspørgsel også er begyndt at ramme de markedsførende Samsung og Apple.
De meddeler dog samtidig, at andre store aktører er ved at vise tegn på forbedring i takt med at makroøkonomiske forhold stabiliseres.
Canalys hævder, at markedet viser sine første signaler på stabilisering seks kvartaler i træk med faldende salg og peger på øgede kanalinvesteringer og målrettede markedsføringskampagner for at lokke til køb ved nye lanceringer.
Han tilføjer, at stærkere salgs incitamenter og mere aggressiv opmærksomhed hos forhandlerne har øget Oppo, Vivo og Xiaomis andel i segmentet under 200 dollars – det vil sige telefoner under 1.500 kroner.
Se også: Telefoner med tilskud
Premiumsegmentet vokser
Hvor Canalys fremhæver stigning i den billige ende, mener Counterpoint Research, at premiumsegmentet var markedets opløftende del og
de påpeger, at telefoner med en nypris på over 600 dollars fortsat vokser trods generelle forhindinger.
De tilføjer, at den modne forbruger går efter den bedst mulige oplevelse og at der er rig mulighed for at for de dyrere telefoner finansieret på forskellige måder.
“Premium-segmentet var det eneste segment, der voksede i løbet af kvartalet og nåede sit højeste Q2-bidrag nogensinde til det samlede marked. Mere end hver femte smartphone, der blev solgt i kvartalet, tilhørte premium-segmentet,” fortæller Counterpoint Research.
Når det kommer til producenternes markedsandel, rapporterer begge selskaber om blot små forandringer i og med, at Samsung, Apple, Xiaomi, Oppo og Vivo ligger på samme pladser på top fem med næsten samme andel af markedet som i Q2 2022.