Gælder købeloven for mobiltelefoner?
Ti af Danmarks største butikskæder dumper med et drøn i en undersøgelse, Ekstra Bladet har lavet. Formålet var at teste butikskæderne i deres kendskab til købeloven, specifikt på området mobiltelefoner.
Avisen har i hver butik fortalt om en mobiltelefon med en fejl, hvor sim-kortet ikke kunne læses.
Fejlen er taget fra en kendelse i Forbrugerklagenævnet i december 2003, hvor en butik dengang nægtede at give kunden pengene tilbage. Efterfølgende gav Forbrugeklagenævnet kunden medhold – butikken skulle betale pengene tilbage.
Købeloven er en by LAAAANG væk!
Intet mindre end 91 procent af de adspurgte nægtede med mange forskellige begrundelser at betale pengene tilbage.
Forklaringerne var blandt andet:
– Købeloven gælder ikke for mobiltelefoner
– Telefonen skal til reperation fem gange inden du kan få pengene igen
– Skal du have pengene igen, skal det være inden for syv dage
– …kun pengene tilbage indenfor 14 dage, hvis varen og emballagen er helt intakt
– Nej, du kan ikke få pengene tilbage. Telefonen skal jo virke.
Til Ekstra Bladet siger Tina Morell fra Forbrugerstyrelsen:
– “Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige. Ud over at forklaringerne ikke passer med købeloven.”.
De testede butikskæder var Fona, Sonofon, Merlin, Telekæden, Bilka, Telia, TDC, Kvickly, Teleringen og Expert.
Konfronteret med undersøgelsens skræmmende resultater siger de fleste kæder, at de vil stramme op på kundeservicen. Kun Fona og Sonofon mener ikke, de har problemer.
Lad os her til sidst slå fast, at hvis en mobiltelefon har en graverende fejl, har du som kunde ret til at få dine penge tilbage omgående og uden vrøvl. At sim-kortet ikke kan læses af telefonen må i sandhed siges at være en graverende fejl.
Du kan læse mere om købeloven, her