Gartner: nu er det globale mobilsalg i nedtur
Det globale mobilsalg er for første gang nogensinde gået tilbage, i forhold til samme kvartal året før. Det noterer markedsanalytikerne fra Gartner i selskabets seneste rapport.
I alt blev det til et globalt styksalg på 408 mio smartphone i fjerde kvartal 2017 – en nedtur på 5,6 procent i forhold til samme periode i 2016, hvor der blev solgt i alt 432 mio. smartphones.
Markedsanalytikerne forklarer, at nedturen har to årsager: ”Først, er antallet af opgraderinger fra featurephone til smartphone er gået ned, for kvaliteten af ultra low-cost smartphones er stadig ikke god nok. Her foretrækker brugerne en featurephone af bedre kvalitet. For det andet, opgraderer brugerne i stigende grad til high-end telefoner som der derefter holdes fast i, i længere tid”.
Set over hele året, er 2017 dog stadigt et bedre mobilår end 2016. Her blev det til et globalt mobilsalg på 1,54 mia. enheder mod 1,50 mia. enheder året før.
Samsung, Apple dominerer, kineserne vinder
Det er den samme duo af mobilspillere, Samsung og Apple, der dominerer mobilsalget, om end deres respektive andele af markedet ikke har flyttet sig markant. Gartner noterer dog her, at Apple har solgt 5 pct. færre smartphones end året før på grund af en sen lancering af årets iPhone X – en telefon som samtidig har stjålet salg fra Apples anden efterårslancering, iPhone 8.
Mens Apple og Samsung bevarer deres andel af mobilkagen, stormer kinesiske mobilproducenter frem. Her rykker Huawei fra at have 9,4 til 10,8 pct. af klodens mobilsalg, mens Xiaomi nærmest fordobler deres markedsandel ved at springe fra 3,6 til 6,9 pct.
Du kan granske hele rapporten her.