HMD Global trækker Nokia ud af flagskibsræset

Det giver ganske enkelt ikke mening for Nokia at lege med i premiumsegmentet længere, siger HMD Global - fuld fokus på billige telefoner fremover.

HMD Global trækker Nokia ud af flagskibsræset

HMD Global, der står bag Nokia-telefonerne, mener, at de har taget munden for fuld, når de har forsøgt at lancere telefoner i alle prisklasser. Derfor har de nu truffet det svære valg at trække sig fra flagskibsræset. ”At udvikle en 800 dollars-telefon giver ingen mening for os for tiden” siger Adam Ferguson, chef for Product Marketing hos HMD Global i et interview med Android Authority.

Nokia 9 PureView var sidste flagskib

Nokia 9 PureView kom i 2019 og var et forsøg fra mærkets side på at finde vej tilbage ind på markedet for kameratelefoner i topsegmentet, et segment de engang var konger over. Desværre fik den nye PureView-telefon ikke nogen god modtagelse, og rygter om en eventuel arvtager blev altid efterfulgt af rygter om forsinkelse i produktionen.

Siden da er der ikke kommet noget flagskib fra Nokia, og der kommer altså heller ikke nogen PureView inden for en overskuelig fremtid.

Vil fokusere på billige telefoner

I stedet vil HMD fokusere på sine primære områder, nemlig telefoner i de billigere segmenter, samt feature-telefoner. De vil have, at Nokia-telefoner bliver kendt som enheder, der holder til flere års brug, har batteritid der holder i dagevis, og kan købes for en rimelig penge.

Den nye strategi har indtil videre fungeret, og selskabet kunne for nylig fejre sit første hele år med overskud. De har faktisk haft overskud siden Q3 af 2021 og Q4 af 2021 var det bedste kvartal i selskabets korte historie.

HMD ved allerede, hvad de vil gøre for fortsat vækst – de vil være markedsførende inden for forudbetalte smartphones i USA, og det mål skal opnås inden udgangen af 2022. Derudover vil de skabe en særlig afdeling for tjenester, der skal have fokus på erhvervskunder – for eksempel inden for IoT dataroaming og SIM-håndtering.

Derefter er planen langsomt at bygge videre på sin forretning på en måde, der giver mening og støtte hoveddelen. Måske betyder det, at der en dag kan komme et flagskib, men det er absolut ikke sikkert.

Se også: Test af telefoner

Tidligere giganter presset fra alle sider

Det er ikke svært at forstå HMD Globals beslutning. Den tidligere Android-konge HTC giver stadig lyd fra sig af og til med en lancering, men det er flere år siden, der kom et flagskib fra HTC. LG har også forsøgt sig gennem flere år, men smed til sidst håndklædet i ringen og er holdt helt op med at lave telefoner.

Sony laver stadig telefoner, men de sælges kun på meget få markeder og er næsten mere tilbehør til Sonys spejlløse kameraer end en selvstændig kategori.

Det er svært at konkurrere i flagskibssegmentet, især hvis man er et mindre selskab, der har sværere ved at få fat i vigtige komponenter, nu hvor der er mangel. Samtidig buldrer kinesiske mobilproducenter derudaf og flekser med musklerne i en grad, så de tidligere velkendte brands ikke kan være med.

Se også: Sammenlign priser på telefoner