BMW fordoblede salget af EV globalt i årets første seks måneder
BMW kan skrive sig på listen over bilproducenter, der nyder godt af kundernes høje efterspørgsel på elektriske biler. BMW’s salg af EV-modeller er steget 110,3 procent i årets første seks måneder, altså mere end det dobbelte, i forhold til samme periode sidste år.
Tilsammen har BMW og Mini solgt 75.891 helt elektriske biler verden over. Det er imponerende gjort i sig selv, men det betyder også, at BMW ligger i toppen af det dyre bilsegment, hvor de har overhalet konkurrenter som Mercedes-Benz og Audi, det fortæller et bestyrelsesmedlem hos BMW.
Flot salg af elbiler hos BMW
Som det altid er tilfældet med dataresultater, afhænger resultatet af den vinkel, man vælger. At medregne Mini i det globale salg, giver mening, men at kalde den en del af det dyre segment, er lidt af en overdrivelse. Trods det er resultaterne flotte, og det retfærdiggør selskabets valg at gøre hele sin lineup elektrisk.
Salget kom i hus trods langvarende problemer med leverancer af dele og lange ventetider på bilerne på grund af mangel på komponenter.
Totalt har BMW Group solgt 1.160.433 biler, hvilket er en stigning på 13,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Det viser klart og tydeligt, at EV-segmentet er det, der udvikler sig mest. BMW ville fordoble sit EV-salg dette år, og de lader til at have fået en god start.
Se også: Test af elbiler på video
BMW i4 går som varmt brød
Bestillingerne væltede ind med BMW i4 som den mest populære model og 34.000 europæiske kunder, der venter tålmodigt på sin bil. I Kina går salget fremad takket være BMW i3.
iX1 og i7 er kommet med i selskabets lineup, hvor den sidstnævnte kom i produktion 1. juli. Udvalget af elektriske BMW-biler bliver kun bredere. Den næste i rækken bliver en ny Mini, og derefter følger BMW i5 i begyndelsen af næste år.
Se også: Test af elbiler
Rolls-Royce Spectre, og MINI Countryman
Blandt de mest luksuriøse modeller får BMW i7 selskab af den første helt elektriske Rolls-Royce Spectre, og MINI-mærket får en ny kammerat næste i den nye Countryman.
Med en lineup, der vokser så hurtigt, er det ikke så overraskende, at BMW har et mål om to millioner elektriske biler ude på vejene, når vi når 2025, hvor en helt ny 3-serie kommer på banen i det elektriske segment. Den Neue Klasse designes 100 procent som en elektrisk bil og bliver formentlig BMW’s vigtigste model.
BMW’s målsætning er, at i 2030 skal halvdelen af deres solgte biler være elektriske, Rolls-Royce vil være et helt elektrisk selskab i 2030, og det samme vil Mini. Også BMW Motorad skifter til elektrisk, så alle motorcykler fra urban mobility-segmentet skal blive elektriske.