Citroëns nye elektriske bybil, ë-C3, er absurd billig
Franske Citroën har netop præsenteret bybilen C3 i en elektrisk udgave kaldet ë-C3. Den nye Citroën ë-C3 har et radikalt anderledes design end den benzindrevne C3 – og prisen er også presset helt i bund.
Citroën ë-C3 er en femdørs hatchback med crossover-træk og en WLTP-rækkevidde på 320 kilometer. Og prisen? Den ligger på kun 23.000 pund i Storbritannien! Det kan altså meget vel være elbilen, der endelig gør elektriske biler tilgængelige for de fleste.
Se også: Tjek de billigste elbiler på markedet
Det vildeste ved Citroën ë-C3 er prisen
Citroën ë-C3 byder ikke på opsigtsvækkende specifikationer og høj luksus. Og det er slet heller ikke meningen. I den nye ë-C3 har Citroën nemlig forsøgt at lave den absolut billigste elbil ved at indgå kompromiser en hel masse steder – men til gengæld nogle fornuftige steder.
Grundet fraværet af lækre features er det også med afstand prisen, der er det vildeste i den nye ë-C3. Prisen på den elektriske Citroën ë-C3 starter nemlig ved kun 19.990 euro. Det er billigt – meget billigt! Det er vel at mærke for varianten med 200 km rækkevidde, som først kommer i 2025.
Foreløbig har Citroën meldt ud, at den førstkommende variant med et 44 kWh LFP-batteri og en rækkevidde på 320 km kommer med et prisskilt på 23.000 pund. Også dette er en utrolig skarp pris, der sætter konkurrenterne under pres.
Mulig dansk pris på Citroën ë-C3
Citroën har bekræftet, at den nye, elektriske ë-C3 kommer til Danmark i løbet af 2. kvartal 2024.
Der er endnu ikke en officielt dansk pris på den billige elbil. Varianten med et 44 kWh batteri og 320 km rækkevidde, som kommer næste år, vil formentlig have en dansk pris på omkring 195.000 kroner.
Endnu billigere bliver varianten, der kan køre 200 km på en opladning, og som kommer i 2025. En dansk pris på denne variant vil ligge i omegnen af bare 130.000-140.000 kroner.
Sætter BYD, MG og Dacia under hårdt pres
De nærmeste konkurrenter til ë-C3 er BYD Dolphin, MG4 Nordic Edition og Dacia Spring. Alle disse tre i forvejen meget billige elbiler kommer Citroën ë-C3 til at blive billigere end.
I Danmark koster den billigste Dacia Spring bare 159.990 kroner eller 22.750 euro i Tyskland. Her bliver ë-C3 altså 33 procent billigere, hvis man sammenligner den med den ultra-billige variant, der kommer i 2025 til bare 20.000 pund.
MG4 Nordic Edition koster i Danmark 229.999 kroner eller 26.995 bund i Storbritannien. Til sammenligning vil ë-C3 med 320 km rækkevidde kunne købes for bare 23.000 pund.
BYD Dolphin findes i en meget sammenlignelig variant, som har et 44,9 kWh batteri og en rækkevidde på 340 km. Den koster dog 29.990 euro – altså 50 procent mere end ë-C3 med 44 kWh batteri. Den udgave af Dolphin kan dog endnu ikke købes i Danmark.
Hvis du ønsker en meget billig elbil, er der altså noget at se frem til.
Nyt og dristigt design
Den nye ë-C3 ligner ikke just sin forgænger. Designet er tæt på identisk med den allerede eksisterende elektriske C3 (CC21), som blev lanceret i Indien allerede i 2022 og i Latinamerika tidligere på året.
Mindre detaljer er ændret, men bilen er grundlæggende den samme. Den er bygget på Citroëns nye Smart Car-platform, som er tilpasset til de højere europæiske sikkerhedskrav. Netop CC21-udgaven af Citroën C3 scorede nul stjerner i Latin NCAPs crashtest. Derfor har Citroën – meget fornuftigt – forstærket platformen op til den europæiske lancering. Den europæiske udgave bliver desuden produceret i Slovakiet.
Designmæssigt er den nye ë-C3 inspireret af konceptbilen Oli, som Citroën viste frem i 2022. Her finder man derfor et højt, kasseformet design med smalle forlygter, kraftig hjulbeklædning og tagrælinger. ë-C3 er desuden første Citroën med mærkets nye logo både foran og bagpå.
Indvendigt byder ë-C3 på et minimalistisk og simpelt interiør og et førerdisplay på den øverste del af instrumentbrættet ligesom i Peugeot e-208. I midten af instrumentbrættet finder man en 10,25 tommer infotainmentskærm, og der er understøttelse af både Android Auto og Apple CarPlay. Citroën har også introduceret head up-display i ë-C3.
God komfort trods meget lav pris
Citroën har forsøgt sig med alt, hvad producenten har af tricks i ærmet, for at opretholde en relativ høj komfort i bybilen trods et prisskilt, der siger noget helt andet.
ë-C3 er udstyret med hydraulisk affjedring, som sikrer en komfortabel køretur. Den lille elbil er også udstyret med såkaldte Citroën Advanced Comfort-sæder med ekstra skum til at sikre støtte.
Rummeligheden er også forsøgt bevaret. I forhold til den gamle C3 har den nye elektriske ë-C3 30 mm ekstra loftshøjde for passagerne foran. Der er 19 mm ekstra albueplads til passagerne på bagsædet og 20 mm mere plads til knæene end gennemsnittet i samme klasse. Bagi er der blevet plads til et bagerum på 310 liter, og der er også mulighed for ekstra opbevaring i dørpaneler og midterkonsol.
Frihøjden er på 163 millimeter, hvilket er 28 mm mere end i den forrige C3. Det sikrer lidt nemmere ind- og udstigning i bybilen.
Specifikationer på Citroën ë-C3
- Dimensioner: 4,01 m (længde) x 1,76 (bredde) x 1,57 m (højde)
- Motor: 113 hk (topfart på 130 km/t)
- Batteri: 44 kWh LFP-batteri
- Opladning: 100 kW DC (20-80 % på 26 minutter) og 11 kW AC (0-100 % på 2,5 time)
- Rækkevidde: 200-320 km (WLTP)
- Bagagerum: 310 liter
- Pris: 19.990 euro (200 km rækkevidde) og 23.000 pund (320 km rækkevidde)
- Andet: 10,25 tommer infotainmentskærm med Android Auto og Apple CarPlay
Se også: Se alle specifikationer på Citroën ë-C3
Galleri: Billeder af den elektriske Citroën ë-C3
Se også: Alle billeder af Citroën ë-C3