Her er den mest aerodynamiske elbil i verden

De første Lightyear 0 ruller inden længe ud af samlebåndet. Men inden da er elbilens aerodynamik blevet testet - og her har den virkelig imponeret.

Her er den mest aerodynamiske elbil i verden

Elbilen Lightyear 0 er nemlig ikke kun den mest aerodynamiske elbil i verden, den er også den mest aerodynamiske serieproducerede bil overhovedet.

Lightyear 0 har nemlig en luftmodstandskoefficient, der slår alle andre biler på markedet – og det er godt for dens effektivitet, hvor aerodynamik spiller en meget stor rolle for elbiler.

Lille batteri, lang rækkevidde

Lightyear 0 og dens aerodynamik er blevet testet i et vindtunnelanlæg i Tyskland, hvor den imponerede med en luftmodstandskoefficient på kun 0,175. Det betyder, at den overhaler (stort) den tidligere mest aerodynamiske bil, der også er en elbil, nemlig selveste Mercedes EQS. Mercedes EQS har en luftmodstandskoefficient 0,20. Det er et meget imponerende resultat for Lightyear 0, der viser en 12,5 procent forbedring i aerodynamik.

Lightyear 0 har en rækkevidde på 625 kilometer (WLTP), hvilket i dag er en fin rækkevidde. Der er dog flere elbiler med længere rækkevidde end denne. Forskellen er, at Lightyear har et langt mindre batteri. Batteriet i Lightyear 0 er nemlig på kun 60 kWh. Til sammenligning er batteriet i EQS på over 100 kWh.

Det fortæller os meget om, hvor energieffektiv Lightyear 0 egentlig er. Aerodynamisk effektivitet spiller en stor rolle i elbiler, endnu mere end i brændstofbiler. Det, der tidligere var forbeholdt luksuriøse sportsvogne, skal nu blive en udbredt tilgang. Vi kan ikke forvente at batterierne bliver meget større, så vi har brug for mere effektive biler.

Indbyggede solpaneler

Med integrerede solpaneler vil Lightyear 0 kunne oplade sig selv til at køre omkring 70 kilometers rækkevidde per dag.

Nærmer sig produktion

Desværre bliver Lightyear 0 ikke en billig elbil. Bestiller man en nu, skal man nemlig af med 255.000 britiske pund. Lightyear 0 er tæt på at gå i produktion, og virksomheden er i de sidste faser af fabriksforberedelserne.

Se også: Nyheder om elbiler