Mercedes EQS godkendt til niveau 3 selvkørende kørsel i USA

Det blev ikke Tesla, men Mercedes-Benz der blev den første bilproducent, der i USA har fået godkendt biler til niveau 3 autonom kørsel.

Mercedes EQS godkendt til niveau 3 selvkørende kørsel i USA

Mens man i Californien for nylig vedtaget en lov, der har til formål at tvinge Tesla til at stoppe med at bruge navnet “Full Self-Driving” om deres selvkørende teknologi, er Mercedes-Benz blevet den første bilproducent i USA med biler, der er godkendt til niveau autonom kørsel.

Mercedes-Benz er den første bilproducent i USA, der har fået tilladelse til at teste sin niveau 3-teknologi til autonom kørsel. Denne teknologi, Drive Pilot, er i øjeblikkeligt tilgængelig i Mercedes’ elbil-topmodel EQS samt S-klassen til en merpris. Tilbage i 2021 blev samme biler de første biler i Europa, der fik godkendelse til niveau 3 autonom kørsel.

Ud over Drive Pilot har Mercedes-Benz også annonceret, at de vil introducere ny teknologi til automatisk vognbaneskifte på det amerikanske marked i år. Denne teknologi gør det muligt for bilerne selv at skifte vognbane, selv når fartpiloten er aktiveret.

Læs også: Autonom kørsel – sådan vurderes de selvkørende egenskaber

Læs avisen, mens bilen kører dig på arbejde

Men hvad betyder autonom kørsel på niveau 3 egentlig? Et niveau 3 autonomt system betyder, at bilen er i stand til at overtage den fulde kontrol over kørslen, hvis altså forudsætningerne er i orden. Føreren er stadig påkrævet at være i kabinen, men behøver ikke overvåge trafikken hele tiden. I stedet kan føreren koncentrere sig om telefonopkald, skrive e-mails, surfe på internettet eller se en film. Føreren må dog ikke sove og skal på 10 sekunder være i stand til at overtage, hvis bilen beder om det.

Indtil videre er Mercedes’ Drive Pilot i USA godkendt til hastigheder op til 40 mph (64 kilometer i timen).

Mercedes-Benz Drive Pilot
Bilerne er udstyret med at væld af sensorer og kameraer.

Sensorer, kameraer og sensorer gør Mercedes selvkørende. Mercedes EQS er udstyret med avanceret LiDAR-sensor, ultrasoniske sensorer, radarsystemer, 360 graders kameraer, førerovervågning samt flere andre systemer.

Mercedes har stor tiltro til Drive Pilot

Inden et Level 3 selvkørende system kan få grønt lys, skal mange ting være på plads, heriblandt et spørgsmål om ansvar. Hvem har ansvaret, hvis en bil med et aktivt selvkørende system ender i et uheld? I Mercedes’ tilfælde har de stor tiltro til deres Drive Pilot, for eventuelle skader forårsaget af systemet har de ansvaret for.

Denne godkendelse baner vejen for, at systemet kan tilbydes internationalt. Så snart lovgivningen i Kina og USA er på plads, vil Mercedes-Benz tilbyde Drive Pilot til forbrugere på disse markeder.

Se også: Nyheder om elbiler