Nio kommer med 500 KW lynopladere i Europa og Kina senere i år

Nio har hidtil satset på byttestationer med skift af batteri på tre minutter, men nu kommer de også med 500 kw lynopladere i Europa.

Nio kommer med 500 KW lynopladere i Europa og Kina senere i år

Konkurrencen mellem producenter af elektriske biler er virkelig hård i Kina, og det gælder ikke kun selve bilerne, men også alt andet, der har med dem at gøre.

Startup-selskabet Nio har allerede over 1.000 stationer til batteriskift i Kina, men nu vil de også have et eget netværk af lynopladere. Ifølge det seneste nye om Nios opladere kan de give op til 500 kW og det skal der nu satses stærkt på i Europa og Kina. Det forklarede Nio på sit andet Power Day-event, et event inspireret af Teslas Battery Day-præsentation.

500 kw opladernetværk i Europa

Den nye superhurtige oplader kan sende maksimalt 650 ampere ud, hvilket betyder, at maksimum i volt ligger lige under 800 volt, nærmere bestemt omkring 770 volt.

Nio har ikke meddelt noget om, hvor hurtigt deres EV’ere kan lades med den nye oplader, hvilket kan skyldes, at ingen af dem kan tage mere end 90 kW for nuværende.

De har dog planer om at komme med en 150 kWh batteripakke til sine biler, så måske kan de komme op i 500 kW, for lige nu lader de til at have annonceret den for at kunne matche konkurrenternes udmeldinger om lignende kraftfulde opladere i den kommende fremtid.

Xpeng kommer også med en egen 480 kW-oplader og lægger pres på Nio om at kunne matche det.

Se også: Nio ET5 kan komme til Danmark

Har hidtil satset mest på netværk af byttestationer

Som Reuters har påpeget, annoncerede Nio også for nylig, at de i 2024 begynder produktionen af sine egne 800 volt batterier til EV’ere, der formentlig ikke er et solid-state batteri. Det bør dog give mulighed for langt hurtigere opladningshastigheder end med ET7 og ES8 i dag.

Nio er meget mere afhængige af sit hurtigt og konstant voksende netværk af byttestationer, hvor man på blot tre minutter kan få en ny batteripakke til en af de kompatible EV’ere. Det kan være derfor, Nio ikke har haft så stort fokus på at tilbyde den bedste opladningstid på markedet.

Årsagen til at de nu sadler lidt om, kan skyldes, at de europæiske og amerikanske købere af dyre elektriske biler forventer hurtige opladningstider.

Se også: Oversigt til de bedste elbiler

Lynopladere ruller ud i 2022 eller 2023

Det forventes, at de nye byttestationer bliver installeret fra slutningen af 2022 eller begyndelsen af 2023.

På de nye stationer vil det være muligt at have flere batteripakker på lager, samt have en større fleksibilitet, end det er muligt i dag.

Se også: Elbilens historie