Qualcomm byder 4,6 mia. dollars på svenske biltech-producent Veoneer
Torsdag ramte salget af svenske Veoneer, der er aktive inden for bilindustrien, en vejspærring. Salget skulle være til Magna International til en værdi af 3,8 milliarder dollars, men i stedet kom chipproducenten Qualcomm med et nyt bud på selskabet på 4,6 milliarder dollars.
Qualcomms milliard-bud på Veoneer godkendt af bestyrelsen
Qualcomms tilbud er allerede godkendt af bestyrelsen og kræver ikke afstemning blandt aktieindehaverne, har Qualcomm fortalt i en udtalelse. Tilbage i juli måned fortalte både Veoneer og Magna, at begge deres bestyrelser havde godkendt opkøbet.
Veoneer udvikler avancerede førerassistentsystemer, hardware-styring til køretøjer og software, der kan udføre en begrænset række opgaver under givne situationer, så som at skifte kørebane på motorvejen eller katastrofebremse. Denne type systemer går under betegnelsen ‘Advanced driver-assistance systems’ (ADAS).
Se også: Hurtig bredbånd til biler
Vigtig for udviklingen af avancerede køresystemer
ADAS er ikke på niveau med selvkørende biler, men det er blevet et populært og opnåeligt sæt af funktioner, der er med i et stadig større antal nye biler i dag. Budkrigen mellem Magna og Qualcomm er vigtig for fremtiden for ADAS-teknologien, da begge selskaber vil kunne konkurrere med Tier-1 ADAS-leverandørerne Continental og Bosch.
Qualcomms markedsværdi ligger for nuværende på 164,8 milliarder, mens Magnas ligger på 25,3 milliarder. Det er endnu uvist, om Magna vil komme med et nyt bud.
Se også: Test af advarselssystem til biler via 5G
Markedet reagerer positivt på Qualcomms bud på Veoneer
Markedet har reageret positivt på det nye bud, hvor aktiepriserne på Veoneers aktier steg med næsten 7 dollars per aktie, fra 31,22 dollars til 38,20 mellem onsdag og torsdag. Inden annonceringen af salget til Magna i juli, lå Veoneers aktier på 19,93 dollars per aktie.
Veoneer er et spin off fra Autoliv, der producerer sikkerhedssystemer og blev selvstændigt i 2018. De gik sammen med Volvo Cars under navnet Zenuity med fokus på avancerede førerassistancesystemer, men det samarbejde gik i opløsning sidste juli.
ADAS-udvikleren har tidligere haft med Qualcomm at gøre. I januar underskrev de to selskaber en aftale om at samarbejde om en ADAS-platform.
Se også: Nyheder om biler