Så meget mere tjener Tesla per solgt elbil
Man skulle tro, at Tesla med de seneste prisnedsættelser på Model Y og Model 3 har en meget lille fortjeneste på deres elbiler. Men sammenlignet med konkurrenterne er Tesla stadig dem, der tjener klart mest.
Nogle producenter taber endda penge på deres elbiler.
Se også: Nyheder om elbiler
Tesla tjente 10 gange mere end Volkswagen
Ifølge tal fra nyhedsbureauet Reuters, der er visualiseret af The Visual Capitalist, tjener Tesla langt mere end konkurrenterne på deres elbiler. I forhold til en stor bilproducent som Volkswagen skulle Tesla angiveligt tjene op til 10 gange så meget per solgt elbil.
I januar overraskede Tesla med globale prisfald på deres to billigste og mest populære elbiler. Det betød, at nye Tesla-ejere blev forargede og følte sig snydt, og at Teslas butikker blev fyldt af interesserede købere.
Prisnedsættelserne kan ses som desperation hos Tesla, der skal have solgt en hulens masser elbiler hurtigst muligt. Det lader dog ikke til at være tilfældet – i hvert fald ikke, hvis man kun ser Teslas fortjeneste på sine elbiler. Det ligner derimod nærmere, at det er Tesla, der presser konkurrenterne på et område, hvor de har meget svært ved at følge med.
Tesla skulle i tredje kvartal 2022 have tjent 9.574 dollar per solgt elbil. Til sammenligning har Toyota en fortjeneste på 1.197 dollar, Volkswagen på 973 dollar og Hyundai på 927 dollar.
Man finder også producenter, der taber penge på deres elbiler. Her er det Ford med et tab på 762 dollar, XPeng med et tab på 11.735 dollar og NIO med 19.141 dollar. I tilfældet med XPeng og NIO, som begge er nye elbilproducenter, har disse været ekstremt hårdt ramte af komponentmangel og COVID-19-nedlukninger.
Ovenstående tal er fra tredje kvartal 2022 og afspejler derfor ikke Teslas seneste prisfald. På trods af de nylige prisfald har Tesla dog stadig en langt større fortjeneste per elbil end konkurrenterne.
Hvorfor kan konkurrenterne ikke følge med?
Som man kan se ovenfor, tjenester Tesla langt mere på deres elbiler – men hvad gør de anderledes?
For at minimere produktionsomkostningerne har Tesla investeret massivt i ny produktionsteknologi – for eksempel i brugen af store støbegods til at erstatte små metaldele.
Tesla har internaliseret batterifremstilling og andre dele af forsyningskæden og standardiseret de forskellige modellers design for at opnå stordriftsfordele.
Se også: Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos If