Toyota klar med elbil med revolutionerende batteri i 2027
På trods af at være en sløv starter har verdens største bilproducent store elektriske fremtidsplaner. En af disse planer hos Toyota er, at de i 2027 vil lancere en elbil med et rent solid-state batteri – en batteriteknologi som nogle batteriproducenter stadig mener, er 10 år ude i fremtiden.
Se også: Prissammenligning af alle elbiler
Toyota vil være først med solid-state
Den store japanske bilproducent Toyota afslørede ved et presseevent i hjemlandet, at de har planer om at lancere en elbil med et solid-state batteri allerede i 2027.
Det tyder på, at solid-state batterierne volder mange forskere, batteriproducenter og bilproducenter udfordringer, hvorfor de bliver forsinket gang på gang. Tidligst har batteriproducenten StoreDot meddelt, at rene solid-state batterier ligger 10 år ude i fremtiden.
Elektroderne i et solid-state-batteri er kendt for at udvide sig og trække sig sammen gentagne gange under opladningscyklusser. Det får til sidst elektroderne til at løsne sig fra det faste elektrolytmateriale, hvilket går ud over batteriets holdbarhed.
Derfor kan denne type batterier kun oplades hundredvis af gange, hvilket er langt mindre end de tusindvis af opladninger, som et normalt elbilbatteri kan klare.
Men Toyota mener, at de har løst koden for solid-state batterierne, der forventes at være revolutionerende for elektriske køretøjer.
Toyota siger, at de har overvundet en udfordring, der giver solid-state batterier en lang holdbarhed.
“Vi har fundet kvalitetsmateriale,” siger Chief Technology Officer hos Toyota Hiroki Nakajima.
Se også: Test af elbiler
Den kinesiske bilproducent SAIC har dog fornylig meddelt, at også de er på vej med et solid-state batteri. Allerede i 2025 vil SAIC fremvise deres første solid-state batteri med 1.000 kilometer rækkevidde. Men der kan være langt fra at fremvise et batteri til at det indgår i masseproduktionen af elbiler.
Vil lave batteri med 1.500 km rækkevidde
Toyota er en af de førende producenter inden for solid-state batterier og har mere end 1.000 patenter. I 2020 testkørte Toyota en prototype af en elbil med et solid-state-batteri.
Det er med tiden Toyotas mål, at de vil udvikle et solid-state batteri med helt op til 1.500 kilometer rækkevidde, der kan oplades på mindre end 10 minutter.
Solid-state batterier har mange fordele
Ud over en meget høj energitæthed og hurtig opladning, er der også andre fordele ved de såkaldte solid-state batterier. Det betyder længere rækkevidde og en opladning, der er mere end dobbelt så hurtig som lithium-ion-batterier.
Solid-state batterier er meget bedre til at håndtere kulde, som litiumbatterier ikke er bedste venner med. Det er blandt andet derfor, at rækkevidde i elbiler om vinteren er noget dårligere.
Bliver Toyota først med en masseproduceret elbil med solid-state? Det må tiden vise.