Apple solgte flere tablets i 2017 end Samsung og Amazon
Godt nok må Apple se sig slået af Samsung, når det kommer til antallet af solgte smartphones på et år, men stik modsat forholder det sig på området for tablets. Her er Apple den suverænt største spiller på markedet.
Læs også: iOS 11.3 giver hint om ny iPad Pro med iPhone X-design
I en ny opgørelse fra analyseinstituttet IDC er Apples markedsandel i 2017 på tabletmarkedet opgjort til intet mindre end 43,8 %. Det er mere end nummer to og tre på listen, Samsung og Amazon – til sammen vel at mærke. Samsung må nøjes med 24,9 % af markedet og Amazon 16,7 %.
I 2017 formåede Apple at sælge hele 43,8 millioner iPads, hvilket er 1,2 millioner flere end året forinden. Samsung oplevede et lavere salg i 2017 på 24,9 millioner i forhold til 26,6 millioner i 2016. Amazon, derimod, fik et flot år 2017 med 16,7 millioner Amazon Fire-tablets og Kindle-e-bogslæsere. Det er stigning på 38 % i forhold til 2016, hvor der blev solgt 12,1 millioner Amazon-tablets.
Læs også: Samsung er stadig den klart største smartphoneproducent
Fjerdepladsen indtages af Huawei med en markedsandel på 7,7 % og 12,5 millioner solgte tablets. Lenovo ligger som den 5. bedst sælgende producent med en markedsandel på 6,3 % og 10,3 millioner solgte tablets. Alle øvrige producenter udgør en tredjedel af alle solgte tablets, eller mere præcist 33,8 %. Der blev solgt 55,3 millioner tablets af andre mærker end Apple, Samsung, Amazon, Huawei og Lenovo.