Stærkt salg af PC’ere og tablets i Q1 2022
Den seneste rapport fra Canalys viser salget for PC’ere, tablets og Chromebooks for Q1 af 2022. Selvom salget af tablets og PC’ere faldt 3 procent sammenlignet med Q1 i 2021 til 118,1 millioner enheder, er salget stadig stærkt, hvis man i stedet sammenligner med salget inden pandemien.
Siden Q1 2019 har markedet oplevet tre år med en årlig vækst på 12 procent. Det gælder ikke Chromebooks, der i stedet har oplevet et kraftigt fald på det globale marked på 60 procent i forhold til året før.
Apple dominerer stadig totalt tablet-markedet
Apple dominerede det globale tabletmarked med et salg på 14,88 millioner enheder. Det er en nedgang på 2 procent og en markedsandel på 38,2 procent. Samsung ligger på andenpladsen og solgte 7,68 millioner enheder og landede på en markedsandel på 20,4 procent.
Amazon overtog tredjepladsen fra Lenovo med 3,57 solgte enheder. Det er en stigning på 3,3 procent i forhold til 2021, hvilket primært tilskrives rabatpris på Amazon Fire-tabletten.
Huawei ligger på femtepladsen med 1,68 millioner solgte enheder og 4,4 procent af markedet. Lenovo tog fjerdepladsen med 3 millioner enheder, hvilket er et fald på 20 procent siden sidste år.
Se også: Priser på tablets
Chromebooks i stor tilbagegang
I Q1 2022 solgtes der 4,9 millioner Chromebooks på verdensplan. Faldet i antallet solgte enheder tilskrives en mindre efterspørgsel på Chromebooks i og med at det ikke længere er nødvendigt med hjemmeundervisning og -arbejde i samme skala.
Canalys påpeger, at Nordamerika står for 72 procent af det globale salg af Chromebooks, mens salget faldt med 64 procent.
Totalt set faldt salget af Chromebooks med 62 procent, men Lenovo lykkedes med at sælge 1,22 Chromebooks og ligger derfor nummer et med en markedsandel på 24,9 procent. Acer og Dell ligger på henholdsvis anden og tredjepladsen.
Acer solgte 1,13 millioner enheder og har en markedsandel på 23,1 procent, mens Dell solgte 876.000 enheder og har 17,9 procent af markedet.
HP måtte indkassere det største fald i antal solgte enheder med et fald på hele 82,2 procent og 775.000 enheder. Det giver dem 15,8 procent af markedet.
Asus solgte 460.000 enheder og landede på en markedsandel på 9,5 procent. Alle Chromebook-mærkerne oplevede nedgang dette kvartal. Acer faldt 20,9 procent trods andenpladsen, mens Dell faldt 12,8 procent og Asus 47,7 procent.
Chromebooks går dog lysere tid i møde
Hvis vi ser fremad, kommer det globale tablet- og PC-marked til at opleve større pres på leverandørkæden på grund af den russiske invasion af Ukraine og lockdowns i Kina i forbindelse med pandemien. Efterspørgslen på Chromebooks forventes at stige i Asien og Stillehavsområdet, hvor man forventer, at flere vil bruge de relativt billige Chromebooks til uddannelse.
Disse uddannelsesmarkeder er under udvikling og digitaliseres i stadig højere grad, hvilket bør påvirke salget af Chromebooks positivt.
Indonesien har desuden sat gang i et initiativ om at producere Chromebooks lokalt for at kunne dække landets uddannelsesbehov, men også til eksport.
Se også: Priser på Chromebooks