Tablet-salget sænker farten med Apple som stor taber
Apple gjorde næsten ordet ‘iPad’ synonymt med ordet ‘tablet’, og længe var iPads så absolut den dominerende tablet, når det kom til salg. Nu er det en anden sag, og Apples tablets taber mere terræn til især Googles Android, der nu klart er i spidsen.
Næsten 3 gange så mange Android-tablets som iPads er blevet solgt i år, men hvad værre er for Apple, så har man solgt færre iPads end sidste år. Både Google, men især Microsoft og Windows har solgte flere – over 67 procent flere Windows-tablets blev solgt i år sammenlignet med sidste år.
Læs også: Nokia N1 tablet – det finske comeback
Samlet set er salget af tablets for nedadgående, og efter en stigning på 52,5 procent i 2013 i forholdet til året før, så har der kun været en stigning på 7,2 procent i år.
En del af forklaringen skal ifølge IDC, som har lavet denne undersøgelse, findes i at udskiftningen på tablets er langsommere end smartphones.
Læs også: Googles 3D-tablet snart klar til salg
Tidligt i tablettens historie troede man, at en tablet typisk ville blive skiftet ud hvert andet eller tredje år, ligesom smartphones. I stedet ser det ud til, at tablet-ejere holder fast i deres tablet i over 3 og også nogle steder over 4 år.
Omkring det fremtidige salg af tablets peger IDC på, at nogle nøglefaktorer vil spille ind. Her nævner IDC Windows 10, og hvordan det vil blive taget imod, hvad Google gør med Android og ChromeOS i forhold til tablets og så Apple, der rygtes til at sende en ny model af iPad på gaden.