Smartwatches med Android Wear sælger for lidt
Google styresystem til smartwatches, Android Wear, har ikke formet at skære nogen større luns af markedet siden debuten i 2014. Det fastslår analyseinstituttet Canalys i ny rapport.
Siden første Android Wear enhed (LG G Watch) blev til i maj 2014, estimerer Canalys slagstallet for samtlige Wear enheder til 720.000 smart-ure. De magre salgstal dækker over i alt 6 modeller: to fra LG og en fra Samsung, Sony, Asus og Motorola.
Salgstallene skuffer i det ellers boomende marked for wearables – et marked som femdoblede i forrige år. Den samlede wearable lagkage anslås af Canalys til at udgøre 4,6 millioner enheder i hele 2014. Frontløberen er Pebble-smartwatchen som ramte en milepæl med salget af en million enheder i 2014, heraf 700.000 solgt i kalenderåret 2014.
Læs også: Kæmpe boom i salg af wearables
Alle øjne rettet mod Apple-uret
Mens det kniber for Android Wear og Pebble at få det store gennembrud er analytikernes fokus vendt mod Apple, for det kommende Apple Watch spås en markant større succes.
I onsdags anslog investeringsfonden J.P Morgan at Apple vil sælge 26,3 millioner enheder inden udgangen af 2015 – til trods for en sen lancering i april. Hos underleverandører til Apple er forventningerne endnu større, i forsyningskæden regnes der med at Apple vil producere op mod 40 millioner smart-ure i det første år.
Selskaberne bag Android Wear-ure behøver dog ikke nødvendigvis at frygte Apple-uret. Apple Watch vil ikke være kompatibel med Android-telefoner, men vil kunne skubbe smart-ure ud af dens niche og brede idéen ud til den brede forbruger.
Se også: Se en rem der kan fordoble batteritiden på dit smartwatch