Xiaomi overhaler Apple og er nummer et indenfor wearables i Q2
Ifølge en ny rapport fra Canalys har Xiaomi overhalet Apple og er nu den største leverandør af wearables armbånd – smartwatch og fitness trackere – i andet kvartal af 2021. På de næste pladser finder vi Huawei, Fitbit og Samsung.
Xiaomi sælger flere smartwatch og fitnessarmbånd end Apple
I rapporten kan vi læse, at Xiaomi solgte otte millioner smarte wearable armbånd i Q2, inklusive ure og armbånd, mens Apple solgte 7,9 millioner enheder.
Xiaomis gode salg havde at gøre med lanceringen af Mi Smart Band 6. Analytiker Cynthia Chen fra Canalys siger: “Xiaomi har gjort et klogt træk ved at fremskynde lanceringen af Mi Band 6, som er en mere overbevisende enhed end sin forgænger. Xiaomis hurtige drejning over mod basisure hjalp også virksomheden med at øge sine leverancer af armbåndsure med 1,3 millioner enheder i dette kvartal.”
Samtidig går alle Apple-fans og venter på Watch Series 7, der skal komme senere i september. Det hører også med til historien, at Apple kun sælger smartwatch, de har ikke de ofte langt billigere fitness trackere i sortiment.
Se også: Test af de bedste smartwatch
Apple størst kun på smartwatch
Apple er stadig førende, når det kun gælder smartwatch og har et ganske stort forspring med 31,1 procent af markedet i Q2 2021. Huawei og Garmin ligger nummer to og tre med henholdsvis 9 og 7,6 procent af markedet. Xiaomi har en markedsandel på 6 procent og solgte blot 1,5 millioner smarte ure i kvartalet.
“Leverandørerne forsøger at foretage et stort generationsspring inden for smartwatch-teknologier. For at skille sig ud forbedrer de brugeroplevelsen, batteritiden og skaber deres egne særskilte brugergrænseflader,” forklarer Canalys Research Manager Jason Low. “Men evnen til at levere banebrydende sundhedstracking-funktioner og til at tilbyde brugerne meningsfulde data er den mest fremtrædende faktor for smartwatches.”
Se også: Bedste pris på Apple Watch
Wearables-markedet vil fortsat opleve stor vækst
Ifølge data fra forskningsinstituttet Gartner forventes det globale forbrug på werables at stige med 18 procent til 81,5 milliarder i 2021 og derefter yderligere 15 procent i 2022.
Se også: Nyheder om wearables