Sådan returnerer du en iPhone- eller iPad-applikation
Når du køber en applikation på din iPhone eller iPad, er der som udgangspunkt ingen retur-ret. Du må altså håbe på, at du køber den rigtige applikation, og at den fungerer, som du forventer.
Apple skriver direkte i deres betingelser for køb i App Store, at “All sales and rentals of products are final”.
Der er dog en udvej, hvis du f.eks. har købt en virkelig dårlig app, eller hvis en forkert, måske meget dyr vare, er havnet i din indkøbskurv ved et uheld.
Herunder gennemgår vi trin-for-trin, hvordan du gør. Mobilsiden.dk har fået fremgangsmåden bekræftet af Apple i Danmark.
Sådan får du pengene tilbage fra Apple
Applikationer og spil kan ikke returneres direkte på din iPhone eller iPad. Det kræver, at du har fat iTunes på computeren.
1. Åben iTunes i iTunes Store.
2. Find og klik på “Account” under “Quick links” til højre.
3. Vælg “Purchase history”.
4. Klik på pilen til venstre, ud for den app du vil returnere / klage over.
5. Når informationen om applikationen åbner klikkes “Report a problem”.
6. Vælg nu “Report a problem” ud for applikationen.
7. Vælg “I inadvertently purchased this application”.
8. Skriv en kort beskrivelse og tryk “Send”.
9. Afvent at Apples håndterer din klage og håb det bedste.
10. Godkendes din anmodning om returnering, vil pengene blive sat ind på din iTunes konto.
Sådan er det på Android
Hvis du har en Android-telefon kan applikationer og spil kun returneres kort efter købet i Android Market.
Når app’en er installeret har du 15 minutters returret, hvorefter bordet fanger.
På Android er det blot at afinstallere applikationen fra mobilen, inden for de 15 minutter, hvis varen alligevel ikke ønskes.
Sidste nye om historien
Redaktionen kunne ikke gøre andet end at følge op på fortællingen. mobilsiden fulgte op på sagen. Allerede d. 11/5/2011 bragte vi nyt i sagen med historien Dansk spil en succes i App Store – Klik her for at læse den påfølgende artikel.. Den absolut seneste udvikling i sagen kan du følge her.