Telebranchen dumpes IGEN af kunderne
Igen igen melder forbrugerne, og dermed kunderne, at de ikke har tillid til telebranchen. En af årsagerne er, at gennemskueligheden er “en by i Rusland”.
Ifølge årets forbrugeredegørelse får kunderne stadigt sværere ved at gennemskue, hvad de egentligt får for pengene.
Årsagen til den svigtende tillid er, at kunderne ofte mødes med kreative løsninger a la: “Hvis din datter sender tilstrækkelig mange sms’er, så falder minutprisen på de opkald, du selv laver, men kun hvis du ringer til en anden abonnent i Danmark, og hvis I alle tre har den samme teleudbyder på både internet og mobiltelefon”.
Det skal blive bedre
Forbrugerstyrelsen har talt med branchen og på et møde aftalt initiativer, der skal løsne op for uigennemskueligheden for kunderne.
– “Når man tænker på, hvor stor en rolle, telebranchen spiller i danskernes hverdag, så er det ikke godt nok, at forbrugernes tillid ligger så lavt år efter år”, siger Tanja Frank, direktør i Forbrugerstyrelsen.
Nu har branchen lovet at stramme op. Blandt andet har de indgået aftaler med Forbrugerombudsmanden om god markedsføringsskik.