1-krones mobilreklamer skal væk
Blandt teleselskaberne har det længe været kutyme, at man reklamerer for billige mobiltelefoner, helt ned til en krone som blikfang. Men da der altid følger et mere eller mindre dyrt abonnement med i bagagen, vil forbrugerombudsmanden nu sætte en stopper for denne type reklamer, skriver DR Nyheder.
Grunden til, at denne type reklamere skal ophøre er, at det er en uklar markedsføring, som teleselskaberne driver. Det er ikke klart for alle forbrugere, hvad der gemmer sig bag tilbudet, hvorfor kravene nu skærpes. Det fremgår ikke tydeligt, hvor store de faste udgifter er, samt hvor lange bindingsperioder, der følger med mobilerne.
Forbrugerombudsmanden går endda så vidt, som til at hævde, at oplysningerne er vildledende. Forbrugerne ved ganske enkelt ikke, hvad prisen er for den mobiltelefon, der reklameres for.
Hos teleselskabernes brancheforening sætter man alt i alt pris på forslaget fra forbrugerombudsmanden.