Danskerne får sms-rus foran fjernsynet
Knap hver anden dansker har inden for det sidste år deltaget i en af de mange SMS-afstemninger, som man blandt andet ser i X-factor. Det giver millioner af kroner i tv-stationernes pengekasser. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Userneeds har udarbejdet for Computerworld.
– "Helt ærligt, så troede jeg der var tale om en mere snæver gruppe, som deltog i disse afstemninger", fortæller Vibeke Pedersen til Computerworld.
"Mobilen er et interaktivt redskab, som er oplagt at kombinere med tv-udsendelser", fortsætter hun, og forklarer, at med den teknologiske udvikling vi i øjeblikket har, kan man forestille sig nye interaktionsformer kombineret med fjernsynet.
Det er serier som Robinson, Vild med Dans, Varm på Is og også X-factor, der er seermagneter med seertal på mere end en million danskere. Det er eksempelvis X-factors hårde dommer Thomas Blachmann, som skal give seerne lysten til at stemme via SMS.
Det er dyre SMS’er
I X-factor giver man en krone plus den almindelige sms-takst når man stemmer, og på DR’s hjemmeside står der, at "der er ingen fortrydelsesret".
Overfor Computerworld forklarer ekspert i SMS-kultur Tem Frank Andersen fra Ålborg Universitet, at danskerne er villige til at betale for, at kunne deltage i sådanne shows.
– "DR tager formegentlig kun én krone, fordi det er en public-service kanal. Jeg har set takster på helt op til otte kroner, men seerne er villige til at betale for at få indflydelse i programmet", siger han.
Underholdningsdirektør hos DR Jan Lundme, forsikrer dog, at en public-service station ikke må tjene penge på SMS-afstemninger. Han siger til Computerworld, at den ene krone per stemme dækker de omkostninger, der er ved afstemningen.
Jan Lundme forklarer, at hvis DR fulgte andre tv-stationer og tog flere penge per stemme, så ville stationen også tjene penge på afstemninger, men det er ikke tilfældet. Han vil dog ikke afsløre, hvor mange seere der stemte til DR1’s første store X-factor live-show.
Den netop offentliggjorte undersøgelse viser, at 36 procent af de danskere som inden for det sidste år har deltaget i enten SMS-konkurrencer eller SMS-afstemninger har brugt over 25 kroner.
Langt de fleste danskere, 63 procent, har dog sammenlagt brugt mindre end 25 kroner på SMS-afstemninger det sidste år.