Bilproducenten Geely køber mobilproducenten Meizu

Bilproducenten Geely arbejder på en tættere integration mellem smartphone og bil, og det skal opkøbet af smartphoneproducenten Meizu muliggøre.

Bilproducenten Geely køber mobilproducenten Meizu

Herhjemme kender vi ikke meget til Geely endnu, men de fleste kender nogle af de bilmærker de ejer, som for eksempel Volvo, Polestar og Lotus. I januar hørte vi første gang, at den kinesiske bilproducent Geely var på vej ind i smartphoneindustrien gennem et opkøb af skrantende Meizu. Opkøbet er nu gennemført, selvom Meizu endnu ikke har meddelt noget officielt i en pressemeddelelse, men Reuters skriver, at opkøbet er en realitet.

Læs også: Elbilmærket NIO overvejer at lave smartphones

Uklart hvad Geely vil med Meizu

Geely har opkøbt 79 procent af aktierne i Meizu, fremgår det af en erklæring offentliggjort af Kinas

antimonopolmyndighed mandag. Værdien af handlen er dog ikke oplyst.

Meizu har ikke haft det så let de seneste år, og et samarbejde med Sony, der skulle få Flyme-apps med i Xperia-telefoner, gjorde ikke den store forskel. Geely har ressourcerne til at give mobilselskabet en økonomisk krykke at støtte sig ved, de ejer nemlig både Volvo, Polestar, Lotus og flere andre selskaber.

Det store spørgsmål er dog, hvad Geelys planer med Meizu reelt er. At skulle gøre comeback som smartphonemærke virker umiddelbart usandsynligt, men måske Geely har genial plan.

Læs også: Producent: telefoner bliver midtpunkt i fremtidens biler

En tættere forbindelse mellem bil og smartphone

Et af de andre mærker, selskabet ejer, lancerede for nylig Zeekr 001, der havde infotainmentsystemet Flyme for Car med ombord, et system udviklet af Meizu. Geely skriver da også i en mail til Reuters, at der er en “tæt forbindelse inden for teknologi” mellem software i biler og smartphone-software.

Sidste år oprettede Geely også et nyt selskab, Hubei Xingji Shidai Technology med målet at udvikle smartphones og andre smarte gadget til det globale marked. Meizus ressourcer skal hjælpe med at få den idé i luften.

Se også: Volvo vil revolutionere instrumentbordet: Forruden er skærmen