Volvo vil revolutionere instrumentbordet: Forruden er skærmen

Med avanceret teknologi fra Spectralics vil Volvo revolutionere instrumentbordet, ved at lave hele forruden i deres elbiler til et heads-up display.

Volvo vil revolutionere instrumentbordet: Forruden er skærmen

Volvo Cars har netop afsløret en investering i virksomheden Spectralics, der laver avanceret billeddannelses- og optisk teknologi, der omfatter materialer, hardware og software, og som muliggør en lang række avancerede optiske funktioner. Med adgang til denne teknologi på et tidligt udviklingsstadie vil Volvo bygge et enormt heads-up display, der skal fylde hele forruden. Målet er at gøre bilerne mere sikre samt revolutionere brugeroplevelsen i bilen.

Læs også: Test og anmeldelse af Volvo XC40 Recharge

Et HUD, der fylder hele forruden

I fremtiden kan et heads-up display (forkortet HUD) dække hele dække hele forruden i Volvos elbiler. Gennem Volvo Cars Tech Fund har Volvo investeret i Spectralics, der har en baggrund inden for udvikling af rumfartsteknologi og avancerede optisk teknologi. En af disse teknologier tynd optisk film, der kan anvendes til gennemsigtige overflader i alle former og størrelser – for eksempel en bils forrude.

Med denne optisk film som et lag på forruden, vil der kunne vises indhold på den. Men finder allerede brug af heads-up display i biler, men typisk som et meget lille element foran føreren af bilen. Med det enorme HUD er målet at give en helt anden oplevelse i bilen og samtidig gøre den mere sikker.

Læs også: Volvo lancerer XC40 med nyt design og billigere C40 Recharge

Et enormt instrumentbord

Det enorme heads-up display skal selvfølgelig kunne vises vigtige ting som hastighed, fartgrænse, navigation og andet. Men det skal også kunne vise, ved hjælp af kameraer og sensorer på bilen, objekter på vejen – som for eksempel krydsende dyr – og advarer herom.

Det har taget Spectralics fire år at udvikle teknologien, som specifikt går ud på at placere en optisk film på indersiden af ​​forruden. Dette vil gøre det muligt at projicere grafik og information, så virkelighed og grafik falder sammen i en blandet virkelighed. Og det vil give en helt unik oplevelse:

“teknologien har potentiale til at sætte en standard for den næste generation af skærme og kameraer i  biler,” siger Lee Ma, leder af Volvo Cars Tech Fund.

Volvo var de første til at kaste sig over Android Automotive, der er Googles infotainmentsystem til biler. Man kan forvente at ovenstående teknologi fra Spectralics skal integreres i Volvos udgave af Android Automotive.

Se også: Nyheder om elbiler