Metas VR-headsets flytter grænser for opløsning, lysstyrke, størrelse

Meta arbejder på en række VR-headset, der skal forbedre billedopløsning, fokusevne, lysstyrke og design. Men der er lang vej endnu, inden de er klar.

Metas VR-headsets flytter grænser for opløsning, lysstyrke, størrelse

Meta fortsætter med at udvikle hardwarefundamentet til Metaverse, og forleden var det CEO Mark Zuckerbergs tur til at vise nye prototyper frem. De fleste var designet til at teste en bestemt funktion, som teamet ser som essentielt for at kunne skabe realistisk VR.

Så høj opløsning som mulig

Den første prototype har navnet Butterscotch og har som fokus at øge antallet af pixel for at opnå det, teamet kalder ”retinal resolution”.

Det er omkring 60 pixel per grad. Prototypen nåede op i 55 pixel per grad ved at benytte 2,5 gange så mange pixel som Quest 2, der kun dækker halvdelen af synsvinklen. Målet er, at skærmen skal være tilstrækkelig skarp, så brugere med 20/20 syn kan læse de mindste bogstaver på en tavle til syntest.

Skal håndtere øjnenes fokusskifte

Half Dome forsøger at løse et andet problem, nemlig at vores øjne skifter fokus, når vi går fra at se på noget tæt på til noget langt væk og omvendt.

Denne prototype benytter øjetracking og såkaldt varifokal optik til at give virtuelle scener fornemmelsen af dybde.

Første VR-headset der understøtter HDR

Den næste prototype er Starburst, der kan være det første VR-headset, der understøtter HDR. Det er stadig kun en prototype, men som Zuckerberg forklarede, er virkeligheden ofte lysere end det, TV-apparater og skærme kan præstere.

Starburst når op på 20.000 nits i lysstyrke, men forbrugerenheder kan nøjes med mere behagelige 10.000 nits, hvilket stadig er 10 gange stærkere end de fleste smartphones.

Se også: Test af HTC Vive Focus 3

Holografisk linse til at skabe tyndt design

Den sidste prototype er Holocake 2, der er et fungerende VR-headset, der allerede kan køre PC VR-spil.

Det er det tyndeste og letteste VR-headset, Meta har udviklet til dato, men forhåbningen er, at bruge en holografisk linse, der i så fald reducerer tykkelsen yderligere.

Arbejder på to serie af VR-headset

Meta arbejder på to serier af headsets – en serie, der er rettet mod forbrugere og har pris derefter, og en der er tiltænkt professionelle og har den allernyeste teknologi. Det vil så også være en noget dyrere serie.

Prototyperne her skal der stadig udvikles på i flere år endnu, inden de når ud på markedet.

Se også: Hvordan vil fremtidens teknologi ændre mennesket?