Galleri: Den elektriske Porsche Macan testkører i Alperne
Vi er ved at nærme os lanceringsdatoen for den elektriske Porsche-model Macan, og at dømme ud fra de billeder, som CarScoops har fået fingrene i, er Macan ved at være klar til produktion. Den er blevet set i et produktionseksemplar i Alperne, hvor den har testkørt, og takket være en klikgal fotograf, giver billederne masser af detaljer at se på.
På et par billeder ser vi Macan trække en Cayenne op ad bakken, og på et par andre er det omvendt Cayenne, der trækker Macan-bilen.
Ingen af de to biler er i stykke – det er blot en del af testen. Cayenne vejer op til 2,6 ton alt efter version, og den er et perfekt redskab til at teste Macans evne til at trække og påvirkningen, det har, på dens rækkevidde.
Læs også: Porsche vil lave flere elbiler og gøre som Tesla
Macan EV ser lidt anderledes ud
Macan EV er på mange måder forskellig fra Macan, selvom de ved første øjekast ser temmelig ens ud. Brudlinjen foran sidder for eksempel mindst ti centimeter lavere på EV-modellen end på den traditionelle model. Det betyder, at deres luftmodstandskoefficienter er vidt forskellige, hvor den elektriske model trækker det længste strå.
Der er også stor forskel på forlygterne, hvor den elektriske version har opdelte lygter med kørelys og indikatorer med Porsches specielle design placeret højere oppe, mens selve lygterne er integreret i kofangeren længere nede. Det er første gang, at Porsche har valgt et sådant design. Baglygterne er smallere på Macan EV, men de går stadig rundt på siderne af bilen.
Bagenden af Macan EV adskiller sig også fra bagenden på den traditionelle model. Der er ikke nogen spoiler på taget, og den aktive spoiler på bagklappen er lidt mindre, men ser ud til at have en meget mere stejl vinkel end på den traditionelle model. Generelt er hele bagenden mere lig Cayenne Coupe end Macan med en lavere taglinje, der overgår direkte i bagklappen, så der ikke er plads til en spoiler.
Den bil, vi ser på billederne, er formentlig den mindste model, da den har de mindre standardbremser foran og små bremser bag. Men der er stadig power nok til at få et smil frem på førerens ansigt.
Læs også: Polestar 5 får nyudviklet drivlinje med 884 hestekræfter
Samme platform som Audi A6 e-tron
Macan EV får samme platform som den kommende Audi A6 e-tron, som Audi hævder kommer med 470 hestekræfter (350 kWh) output.
Personer tæt på udviklingsprocessen af Macan EV hævder, at den bedste version af den første elektriske Porsche-crossover kommer med 700 hestekræfter (52 kWh), hvilket er meget tæt på Taycan Turbo S.
Den PPE-platform, som Porsche deler med Audi, giver markant længere rækkevidde, og Macan skal efter sigende kunne køre 483 kilometer efter EPA-standarden. Porsche arbejder hårdt på at sikre, at Macan EV virkelig kan erstatte den traditionelle model, der efter planerne skal udfases i 2024.
Får høj pris, men bliver populær
En fuldelektrisk firehjulstrukken Porsche-crossover med 700 hestekræfter, omkring 1.000 Nm drejningsmoment og over 450 km rækkevidde lyder som en drøm, der går i opfyldelse. Den bliver helt sikkert ikke billig, men den bliver populær.
Porsche Taycan har solgt bedre end 911, og Macan EV kan komme til at sælge endnu bedre. I tal er Taycan og Taycan Turismo solgt i 41.296 eksemplarer i 2021, mens 911 er solgt i 38.464 eksemplarer.
Den nuværende Macan er Porsches bedst sælgende bil med 88.362 solgte enheder i 2021, altså mere end Taycan og 911 tilsammen. I og med at den traditionelle Macan går på pension i 2024, får Porsche travlt.
Se også: Nyheder om elbiler