BMW i1 og i2 er fuldelektriske entry-level biler med Neue Klasse
BMW‘s ”Power of Choice”-arkitekturidé bygger på at have en enkelt fleksibel platform til både biler med forbrændingsmotor og elektriske batterier.
Den idé går de væk fra og i stedet satser bilproducenten på en ny platform til de fuldelektriske biler, en platform ved nav Neue Klasse. Med den har BMW mulighed for at tilbyde en bred vifte af elektriske biler med forskellige drivlinjer til alle typer af kunder.
Nye billigere BMW’er med Neue Klasse
Den næste generation af Neue Klasse-baserede biler er i4 Coupe og Convertible, der kommer i 2028, men derudover er der også nye entry-level BMW i1 og i2-modeller på vej.
Under kodenavnene NB0 (BMW i1) og NB8 (BMW i2) kommer to fuldelektriske entry-level biler i 1-serien og 2-serien. Man skal dog ikke blive forvirret, for der er tale om separate elektriske modeller samtidig med, at versioner med forbrændingsmotor bygges på FAAR-platformen.
”NB”-betegnelsen i chassiskoderne indikerer, at de er baseret på Neue Klasse og forhjulstrukne. Alle ”NA”-biler er baghjulstrukne Neue Klasse-modeller, men Neue Klasse kan tilbyde hvilken som helst elektrisk drivlinje – baghjulstrukket, forhjulstrukket eller firhjulstrukket.
Se også: Test af elbiler
Billige biler skal være forhjulstrukne
BMW laver primært baghjulstrukne biler, men de lader til at have en fornemmelse af, at kunder til biler i entry-level-klassen er mere bekvemme med forhjulstrukne biler, og at det dermed er de rigtige vej at gå.
De kunder, der i dag køber BMW 2 Series Gran Coupes og BMW X2-biler er ikke de traditionelle BMW-fans. For dem betyder en forkærlighed til baghjulstræk ingenting, så BMW giver dem det, de vil have ved at gøre entry-level biler forhjulstrukne, og så kan de mere traditionelle kunder vælge sine baghjulstrukne modeller.
Hvis du vil have en i1 eller i2, men ikke er interesseret i en forhjulstrukken bil, kan man i stedet vælge en firhjulstrukken, dual-motor-variant.
Se også: Test af BMW i4
Hatchback og gran coupe
Når BMW i1 og i2 kommer på markedet, bliver der formentligt tale om henholdsvis en hatchback og en gran coupe. De bliver også de billigste elektriske BMW-biler, man kan få.
BMW i1 kommer først i november 2027, mens i2 kommer et halvt års tid senere i juli 2028. Det bliver interessant at se, hvor prisen lander, ikke mindst i forhold til BMW’s benzinbiler.
Hvis de er tilstrækkeligt billige, bør de blive en stor succes, men er prisen for høj, er det nok ikke der, kunderne kommer til at stå i kø.