Ekspert tror billigere Netflix-abonnement med reklamer vil fejle
Der er kamp om streaming-kunderne, særligt efter Disney+ gjorde sit indtog for et par år siden. Disney+ har været hård kost for Netflix, der for første gang har oplevet tilbagegang i år og det har fået dem i tænkeboksen. Derfor lancerer de nu et billigere abonnement med reklamer.
Danmark er desværre ikke på listen over de lande, hvor det reklamefinansierede abonnement ruller ud. I første omgang gælder det 12 lande:
Mexico og Canada fra den 1. november og derefter kommer turen så til Netflix-abonnenter i Australien, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Korea, USA og Spanien.
Se også: Mobilabonnement med Netflix
Spar godt 20 kroner om måneden på Netflix
Abonnementet hedder “Basic With Ads” og hvis man ikke har noget i mod at se på reklamer, når man trykker på Netflix-appen eller -knappen på fjernbetjeningen, så vil man kunne spare godt 20 kroner om måneden.
For hver time man streamer, kommer der 4-5 minutters reklamer. Netflix forklarer dog, at der bliver vist færre reklamer, når man streamer nyt indhold, så man får den bedst mulige oplevelse med det.
Se også: De bedste telefoner til streaming
Ikke samme indhold i Basic with Ads
Samtidig skal man være opmærksom på, man ikke får samme mængde indhold i reklameabonnementet på grund af udgivelsesrettigheder.
Netflix’ topchef har sagt, at han har været imod den kompleksitet, som reklamer giver, men han er nødt til at give forbrugerne et valg.
I en undersøgelse, som analysefirmaet Wilke har foretaget, viser, at 24 procent af danskerne vil være interesseret i en streamingtjeneste med reklamer til en lavere pris. Er tjenesten gratis, stiger det til 45 procent.
I Danmark koster det billigste Netflix-abonnement 79 kroner. Med reklamer kan prisen komme ned på omkring 56-57 kroner.
Skal være meget billigt eller gratis
“Konceptet med billigere abonnementer med reklamer er fint, men det skal være meget meget billigt eller gratis og det skal ikke være begrænset på indhold, hvis det skal være et reelt alternativ”, vurderer tech-ekspert på mobilsiden.dk Daniel Søgaard Hald
“Netflix med reklamer skal nok være på tegnebrættet til at komme til Danmark, men inden det kommer så langt, er spørgsmålet nok nærmere, om Netflix kommer til den konklusion, at der ikke er nogen, der vil abonnere på reklame-løsningen”.
Netflix måtte i årets første kvartal fortælle, at de havde tabt 200.000 kunder og i andet kvartal kom de ud med et kundetab på to millioner. Det er første gang, at Netflix oplever kundetab.