Huawei: Der er kun plads til fem bilproducenter i Kina
Huaweis administrerende direktør og CEO for Huawei’s Intelligent Automotive-afdeling Richard Yu mener, har en interessant betragtning om det kinesiske bilmarked.
Han mener nemlig, at der ikke vil være plads til mere end fem store bilproducenter i Kina, når EV-markedet er modnet og den eksplosive udvikling stopper.
Over 300 kinesiske bilproducenter
Ifølge nogle estimater fremstiller mere end 300 kinesiske virksomheder elbiler, lige fra discountmodeller til under 40.000 kroner til high-end million-modeller, der kan konkurrere med Tesla og tyske bilproducenter.
Der er omkring fire millioner opladningsenheder i landet, hvilket er dobbelt så mange som for et år siden, og der kommer flere.
Det vurderes også, at der bliver solgt flere elbiler i Kina i år end tilsammen i resten af verden.
Se også: Test af elbiler
Sammenligner med flyindustrien
Richard Yu giver et eksempel med flyindustrien, hvor mange af de store aktører gav deres markedspositioner til kun to store virksomheder, der i øjeblikket dominerer markedet – Airbus og Boeing.
På nuværende tidspunkt er de største kinesiske producenter af elbiler Nio, Xpeng Motors, Li Auto, Leapmotor, Zekkr og Neta. Huaweis joint venture med Seres Group, kaldet Aito, er stadig i sin vorden og udgør kun en lille del af markedet.
De nuværende Aito M5- og M7-biler, der kører på Huaweis software, blev leveret omkring 10.000 køretøjer i september på grund af vedvarende begrænsninger i forsyningskæden. Aitos faktiske kapacitet er nu 20.000 pr. måned.
Se også: Videoer med elbiler
Fra stor billand til bilmagt
Kina har ambition om at bevæge sig fra at være “et stort billand til en bilmagt” og har sat et aggressivt mål om, at 20 procent af salget af nye biler skal være elbiler i 2025. Det forventes, at Kina rammer det mål allerede i år.