Telias kundebase vokser takket være SIM-kort til IoT/M2M-området
Telia rapporterer om vækst i både service revenue og EBITDA-resultatet, men det skyldes ikke, at der er kommet flere mobilkunder. Det skyldes nærmere, at selskabet har fået en masse nye kunder inden for IoT og M2M-området.
Kundebasen er således vokset til 1.671.000 simkort i løbet af tredje kvartal med tilføjelsen af 40.000 simkort til IoT/M2M-området – primært indenfor smartmeter-løsninger til forsyningssektoren.
Se også: Find billigt mobilabonnement
Har mistet 9.000 kunder på et år
Det bringer Telia Danmarks samlede antal IoT-løsninger op på 320.000. Mobilbasen er uforandret på 1.351.000 simkort ved udgangen af tredje kvartal sammenlignet med andet kvartal.
Set over et år er der dog en lille tilbagegang på 9.000 kunder fra 1.360.000 i 3. kvartal 2021.
Telia leverer vækst i service revenue-resultatet for femte kvartal i træk. Serviceomsætningen for 3. kvartal 2022 er på 731 millioner kroner mod 715 millioner kroner i samme periode sidste år.
Kvartalets driftsresultat er på 188 millioner kroner mod 171 millioner kroner i samme periode 2021.
Se også: Billig bredbånd
Energipriserne rammer også Telia
Petr Cermak, CEO i Telia Danmark er meget tilfreds med resultatet. ”Vi leverer fortsat profitabel vækst som følge af de løbende forbedringer af vores services og dedikerede transformation af forretningen. Vi har øget 5G-dækningen og forbedret kvaliteten og præstationerne i mobilnetværket i løbet af kvartalet”.
Som både 3 og Telenor har forklaret i forbindelse med fremlæggelsen af deres kvartalsregnskaber, så er også Telia ramt af de øgede energipriserne.
”Energipriserne fortsætter med at påvirke vores omkostningsbase i negativ retning, og vi holder derfor et vågent øje med udviklingen og overvejer vores muligheder for at sikre en bæredygtig forretning fremadrettet”, siger Petr Cermak.
Se også: Hvor kan man få billig 5G bredbånd?
Klar med 5G bredbånd senere i år
Første oktober nåede Telias 5G-udrulning 70 procent af befolkningen og ambitionen er at nå 75 procent ved årets udgang.
Gennemsnitshastigheden for brugerne blev forbedret med næsten 40 procent mellem andet kvartal sidste år og samme periode i år og det skal udnyttes kommercielt. Derfor tester Telia i øjeblikket en 5G wifi-løsning (trådløst internet), som vil blive lanceret senere i år.