Plug-in-hybrider udleder langt mere CO2 end påstået
Den europæiske miljøgruppe Transport & Environment (T&E) testede for nylig den nuværende generation af plug-in hybridbiler BMW 3-serien, Peugeot 308 og Renault Megane. Resultatet af testen viser, at plug-in-hybriderne er langtfra så grønne som lovet.
Testen blev udført af det tekniske universitet i Graz på bestilling af T&E, som startede med hver bil fuldt opladet. Her kunne T&E konstatere, at BMW’en udledte tre gange så meget CO2 som den officielle værdi, mens den fulgte en typisk pendlerrute på cirka 55 kilometer.
Plug-in hybriderne fra Peugeot og Renault udledte henholdsvis 20 procent og 70 procent mere CO2 end deres officielle værdier.
Se også: Nyheder om elbiler
Køre også kortere på batteri end lovet
Plug-in-hybridbilerne kom også til kort med hensyn til elektrisk rækkevidde. Ved bykørsel opnåede BMW og Peugeot ifølge T&E kun henholdsvis 74 procent og 53 procent af deres angivne elektriske rækkevidde. Renault’en matchede sin påståede rækkevidde, men med kun 50 kilometer per opladning og uden mulighed for lynopladning var gruppen skeptisk over for dens praktiske anvendelighed i hverdagen.
T&E kritiserede også effektiviteten af den geo-afgrænsede adfærd, som BMW har tilbudt på sine plug-in-hybridbiler i nogle år nu. Dette reklameres med at give bilisterne mulighed for at skifte til elektrisk strøm i for eksempel tæt bebyggede byområder. Under kørsel gennem et sådant bycentrum tændte 3-serien ifølge T&E motoren to gange.
T&E har tidligere offentliggjort flere undersøgelser, der undersøger emissioner i den virkelige verden som kontrast til bilfabrikanternes laboratoriebaserede test. I 2020 sagde gruppen, at forureningen fra plug-in-hybridbiler kunne være værre end sammenlignelige benzin- eller dieselbiler, når bilerne skifter til deres batteriopladningstilstand, hvor motorkraften bruges både til fremdrift og opladning.
Se også: Køb eller privatleasing af elbil
Plug-in hybrider kan gå hårde tider i møde
Bilproducenter har presset på for plug-in hybrider som en løsning på Europas strengere emissionsnormer, men det har konsekvent givet anledning til bekymring fra miljøgrupper.
Ifølge en rapport fra 2021 overvejer de europæiske myndigheder at afslutte plug-in hybrid-æraen før tid, ved at vedtage endnu strengere emissionsnormer, der fremskynder et hurtigere skift til helt elektriske køretøjer.
Også i Californien i USA er der indført strengere regler, der kræver meget større batterier og mindre udstødningsemissioner for plug-in-hybridbiler.
Se også: Se Ifs tilbud på forsikring af elbil